احتمال پیروزی یک زن برای نخستین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۲

نزدیک به ۱۰۰ میلیون رای‌دهنده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده‌اند و احتمال پیروزی کلودیا شینباوم، یکی از نامزدهای زن این انتخابات نسبت به دیگر رقبای خود بیشتر است.

انتخابات ریاست جمهوری مکزیک روز یک‌شنبه ۱۳ خرداد برگزار خواهد شد.

خشونت‌های جاری در این کشور مانع از برگزاری کارزارهای انتخاباتی نشده است. شینباوم، نامزد حزب چپگرای حاکم، روز چهارشنبه در جریان یک تجمع انتخاباتی مقابل ده‌ها هزار نفر در مکزیکوسیتی گفت: «این یکشنبه ما قرار است تاریخ بسازیم.»

او با اشاره به این که زنان مکزیکی همواره جامعه مردسالار مکزیک را محکوم می‌کنند، افزود: «این زمان برای زنان و تحول است، این یعنی زندگی بدون ترس و عاری از خشونت.»

شینباوم ۶۱ ساله و شهردار سابق مکزیکوسیتی به طور مداوم در نظرسنجی‌ها از رقیب راست میانه خود، سوچیل گالوز ۶۱ ساله که او نیز یک فعال اقتصادی زن است، پیشی گرفته است.

بر اساس میانگین نظرسنجی‌های انجام شده، او دارای ۵۳ درصد از آرای انتخابات است و رقیبش ۳۶ درصد خواهد داشت.

گالوز کارنامه امنیتی دولت کنونی را مورد انتقاد قرار داده و گفته که از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در دسامبر ۲۰۱۸، حدود ۱۸۶ هزار نفر کشته و ۵۰ هزار نفر بر اثر خشونت‌ها در مکزیک مفقود شده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری مکزیک همزمان با دیگر رای‌گیری‌ها برای کنگره و سنا، انتخاب فرمانداران و تعداد زیادی از مقامات محلی، برگزار می‌شود.

کارزارهای انتخاباتی در شرایطی برگزار می‌شود که بر اساس آمار رسمی، ۲۴ نامزد تصدی مقام‌های محلی ترور شده‌اند.

روز چهارشنبه، آلفردو کابررا، نامزد شهرداری یکی از شهرهای مکزیک با چندین گلوله کشته شد و صحنه ترور او توسط دوربین‌ها ضبط شد.

بر اساس گزارش شورای ملی ارزیابی سیاست توسعه اجتماعی، در دوران دولت کنونی، ۸.۹ میلیون نفر از شرایط فقر خارج شدند، ولی هنوز ۳۶.۳ درصد از جمعیت ۱۲۹ میلیونی مکزیک در چنین شرایطی قرار دارند.

رییس‌جمهوری آینده مکزیک از اول اکتبر کار خود را آغاز خواهد کرد.

نتیجه انتخابات آمریکا در ماه نوامبر تاثیر مهمی بر آینده این دو کشور همسایه دارد.

شینباوم در اواسط ماه مه به خبرنگاران خارجی از جمله خبرگزاری فرانسه گفت: «من فکر می‌کنم ما روابط خوبی خواهیم داشت، چه با ترامپ و چه با بایدن.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها