عبدالناصر همتی، از معاونت سیاسی صدا و سیما تا نجات بانک خامنه‌ای

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۱

عبدالناصر همتی یک بار خدمت بزرگی به علی خامنه‌ای کرده است. او بانک سینا، متعلق به بنیاد مستضعفان خامنه‌ای را از تحریم نجات داد. حالا نامزدی که در سال ۱۴۰۰، تنها حدود دو و نیم میلیون رای داشت دوباره به میدان آمده است.

همتی سه سال پس از شکست سختی که در سال ۱۴۰۰ خورد، امروز دوباره با ثبت‌نام رسما وارد بازی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد. خرداد ۱۴۰۰ با آن‌که تمام اصلاح‌طلبان از همتی حمایت کردند، او تنها توانست با کم‌تر از دو و نیم میلیون رای حدود هشت درصد آرا را کسب کند.

در انتخابات سه سال قبل، همتی و همسرش تمام تلاششان را برای پیروزی انجام دادند اما موفق نشدند. حتی بلند شدن او از پشت میز و دادن لیست ۱۱ نفره بدهکاران بانکی به ابراهیم رئیسی هم باعث نشد توجه رای‌دهندگان را جلب کند. لیستی که دو روز نشده مشخص شد نکته خارق‌العاده‌ای نداشته است.

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، همتی ناگهان از صندلی خود بلند شد و فهرستی دست‌نویس را به ابراهیم رئیسی داد. حامیان او تلاش کردند از این حرکت او برندی انتخاباتی بسازند اما موفق نشدند

همتی پس از آن‌که با شعار «زیر میز زدن» نتوانست رای‌دهندگان را دوباره راضی کند که پای صندوق‌های رای بیایند فعالیت‌های خود را با پشتکار ادامه داد. در تمام مدت ریاست جمهوری رئیسی، او سعی کرد با انتشار مطالب و ویدیوهایی در حساب‌های کاربری‌اش همچنان چهره خود را در رسانه‌ها نگه دارد.

بعدا مشخص شد فهرست دست‌نویس همتی نکته جدیدی نداشته است

همتی بعد از باخت در انتخابات هزینه‌ای برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرد. او یک ماه بعد از انتقاداتش به رئیسی در مناظره‌ها، همراه سایر نامزدها به دیدار او رفت و گفت: «در این جلسه خبری از تهمت‌ها و تخریب‌ها نبود و فرصتی شد دغدغه‌های کلان سیاست‌گذاری مبتنی بر علم اقتصاد را که در جریان رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده بودم، مجددا طرح کنم.»

همتی در صدا و سیما

مثل علی لاریجانی، همتی هم از صدا و سیما آمده است. هر چند او را این روزها بیشتر به عنوان چهره‌ای اقتصادی می‌شناسند اما پله اول ترقی او در جمهوری اسلامی صدا و سیما بود. در واقع باید گفت همتی کارش را با لاریجانی شروع کرده است.

همتی از ۲۳ سالگی هم‌زمان با مدیر‌عاملی علی لاریجانی در سال ۱۳۵۹ وارد صدا و سیما شد

سال ۱۳۵۹ که لاریجانی مدیرعامل صدا و سیما بود، همتی در ۲۳ سالگی وارد این سازمان شد. همتی در صدا و سیما ابتدا ۹ سال مدیرکل خبر صدا و سیما بود. از دهم مهر ماه سال ۱۳۶۸، او با حکم محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، معاون سیاسی این سازمان شد و پنج سال این سمت را بر عهده داشت.

همتی در بیمه

حدود یک سال پس از آغاز ریاست لاریجانی در سازمان صدا و سیما، همتی از این مجموعه به دولت رفت.

در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، همتی وارد حوزه بیمه شد. او از سال ۱۳۷۳ تا یک سال پس از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تا سال ۱۳۸۵ طی سه دوره به عنوان رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و نقشی کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت.

در جمهوری اسلامی ایران، از همتی به عنوان پدر بیمه‌های به اصطلاح خصوصی یاد شده است.

در زمان مدیرعاملی بانک سینا، همتی توانست این بانک زیر‌مجموعه بنیاد مستضعفان را از لیست تحریم خارج کند

همتی منجی بانک خامنه‌ای

بانک سینا یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است. همتی به مدت هفت سال از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، رییس این بانک بود. او در دوره ریاستش در بانک سینا توانست تحریم‌های بین‌المللی علیه این بانک زیر‌مجموعه خامنه‌ای را رفع کند.

با آغاز به کار دولت حسن روحانی، او به پیشنهاد علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اول دولت روحانی، رییس بانک ملی شد.

پس از افشای فیش‌های حقوقی نجومی در دولت روحانی، طیب‌نیا در سال ۱۳۹۵ همتی را به ریاست بیمه مرکزی منصوب کرد.

از سال ۱۳۹۶، رسانه‌های منتقد دولت روحانی و برخی از نمایندگان مجلس، خواستار عزل ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی بودند. سال ۱۳۹۷، حدود دو سال پس از انتصاب در بیمه مرکزی، همتی این بار با حکم روحانی به سمت ریاست بانک مرکزی رسید.

او تا پایان دولت روحانی در سال ۱۴۰۰ در این سمت باقی ماند.

شورای عالی امنیت ملی

سابقه همکاری روحانی و همتی به دوران حضور روحانی در شورای عالی امنیت ملی برمی‌گردد.

همتی در دوره مسوولیت روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. او مدعی است در آغاز دوران ریاست‌ جمهوری محمد خاتمی، پیشنهاد اولیه تاسیس «صندوق ذخیره ارزی» را که بعدا «صندوق توسعه ملی» نام گرفت، به خاتمی ارائه داده است.

در جست‌وجوی روزنه

حالا همتی پس از شکست سنگین در انتخابات ۱۴۰۰ دوباره وارد میدان انتخابات شده است. او تا همین سه-چهار هفته قبل که رئیسی زنده بود، اظهاراتی با حال و هوای انتخاباتی منتشر می‌کرد که احتمالا پیش‌زمینه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بود اما مرگ رئیسی و انتخابات زودهنگام، برنامه‌های او را جلو انداخت.

باید دید اصلاح‌طلبانی که گفتند از لاریجانی حمایت نخواهند کرد، آیا این بار روی همتی شرط خواهند بست؟ آن‌ها که با شعار روزنه گشایی، تمام نیروی خود را در انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به کار بردند اما باز هم نتوانستند مردم را راضی کنند پای صندوق رای بروند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها