امیر تتلو به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

الهام رحیمی‌فرد، وکیل امیرحسین مقصدلو ملقب به «تتلو»، خبر داد که موکلش در دو پرونده از مجموع سه پرونده در جریان رسیدگی، به حبس‌های «طویل‌المدت و کوتاه‌مدت» و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است. او احکام صادره برای موکلش را سنگین خواند و گفت با او سختگیرانه برخورد شده است.

رحیمی‌فرد روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با تاکید بر اینکه آرای صادره بدوی است و هنوز قطعیت ندارد، افزود بیان جزییات حکم بدوی ممکن است مصالح موکلش را به خطر بیندازد.

وکیل‌مدافع تتلو در پاسخ به اینکه آیا در اتهامات موکلش اتهام «افساد فی‌الارض» هم مطرح بوده یا نه گفت این عنوان اتهامی جزو اتهامات او نبوده ولی اتهامات سنگینی داشته که میزان مجازات آن با این عنوان اتهامی برابری دارد.

وکیل مدافع تسخیری مقصودلو در پاسخ به این سوال که آیا با ندامت تتلو و توبه او در زندان، امکان بهره‌مندی از ارفاقات قانونی وجود دارد، گفت: «توبه و اظهار ندامت در میزان محکومیت اثرگذار است و این مهم در صورتی اتفاق می‌افتد که برای قاضی پرونده محرز باشد که در مورد موکلم با توجه به احکام صادره به نظر می‌رسد که توبه احراز نشده است.»

رحیمی‌فر روز ۱۶ اردیبهشت به روزنامه جام‌جم گفته بود موکلش «اظهار ندامت و توبه» کرده و در زندان شعری در مدح امام اول شیعیان سروده است.

او روز ۱۸ اردیبهشت درباره اینکه اظهار ندامت تاثیری در حکم نهایی تتلو دارد به سایت «انصاف‌نیوز» گفت: «ندامت در حکم بعضی از جرائم تاثیر دارد. او از بدو بازداشت هم بحث توبه را مطرح کرد و احتمال دارد در حکمش اثرگذار باشد، اما اینکه چه میزان، به سیستم قضایی بستگی دارد.»

بالاترین مجازات تتلو ۱۰ سال حبس است

کانال تلگرامی «مجله خبری فراروز»، روز یکشنبه به نقل از یک منبع آگاه خبر داد تتلو بابت «تشویق مردم به فساد و فحشا» به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، بابت «دعوت مردم به قمار» به دو سال حبس تعزیری و بابت «فعالیت تبلیغی مغایر و مخل شرع مقدس اسلام» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در این گزارش آمده که تتلو یک پرونده با اتهامات «سب‌النبی و توهین به مقدسات» داشته که در دادگاه کیفری یک استان تهران بود و اتهام «سب‌النبی» تبرئه و بابت اتهام توهین به مقدسات به سه سال حبس محکوم شده است.

در صورت تایید این احکام در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس برای تتلو قابل اجرا خواهد بود.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با اشاره به صدور حکم حبس برای تتلو نوشت: «در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران، هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد.»

میزان با اشاره به اینکه احکام صادر شده برای تتلو مربوط به پرونده‌های او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و دادگاه کیفری یک استان تهران بود، نوشته تتلو یک پرونده دیگر هم به اتهام «توهین به مقدسات» در دادگاهی دیگر داشت که مربوط به سال‌های گذشته و زمانی بود که در ایران حضور نداشت و بابت آن به سه سال حبس محکوم شده است.

رسانه قوه قضاییه بدون رد یا تایید گزارش‌های منتشر شده درباره حکم صادره برای تتلو، جزئیات دیگری در خصوص حکم او منتشر نکرد.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات تتلو روز ۱۴ اسفند سال گذشته و سومین و آخرین جلسه دادگاه او روز ۱۸ اردیبهشت امسال در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه، اتهامات این خواننده را «تشویق نسل جوان به فساد و فحشا، فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران، دایر کردن سایت شرط‌بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبان به ارتکاب جرایم منافی عفت و مصرف مواد مخدر» ذکر کرده بود.

تتلو در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در پاسخ به پرسش قاضی درباره حمایتش از جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفته بود: «در آن بازه، یکی از بازیگران زن کشور که اکنون ساکن ترکیه است، من را تحریک کرد تا آهنگی درست کنم. البته بعدها متوجه اشتباهم شدم و این آهنگ را پاک کردم.»

این خواننده در واکنش به یکی دیگر از اتهاماتش که «دایر کردن سایت شرط‌بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن» اعلام شد، تاکید کرده بود که مالک این سایت‌ها نبوده است: «صاحبان سایت شرط‌بندی مشخص هستند. من فقط تبلیغش می‌کردم.»

او در آخرین جلسه دادگاهش هم گفته بود «قصدم ترویج موادمخدر نبود، می‌خواستم برای کسانی که آلوده به مشروبات الکی و مواد مخدرند جایگزین گیاهی معرفی کنم.»

بازداشت تتلو

رسانه‌ها در ایران روز ۱۵ آذر گزارش دادند تتلو که در ترکیه به علت شکایت‌های خصوصی متعدد دستگیر شده بود، در مرز بازرگان تحویل مقام‌های جمهوری اسلامی شد.

تتلو از آن تاریخ تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

تتلو چهار سال پیش نیز به درخواست نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به دست پلیس ترکیه بازداشت شد و مقام‌های پلیس ایران گفتند کارهای انتقال او به کشور در حال انجام است. او یک هفته بعد آزاد شد.

احمد نوریان،‌ سخنگوی وقت نیروی انتظامی،‌ هشتم بهمن‌ ۱۳۹۸ در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «به علت پرونده‌ای قضایی که برای تتلو در ایران تشکیل شده بود،‌ اعلان قرمز اینترپل برای این فرد اعلام و او در ترکیه بازداشت شد.»

در آن زمان، رسانه‌های ایران اتهام این خواننده را اهانت به شخصیت‌های مذهبی شیعیان در یکی از کنسرت‌هایش اعلام کردند.

تتلو متولد سال ۱۳۶۶ در تهران است و کار هنری خود را در سال ۱۳۸۳ و با انتشار آثارش در یک وبلاگ آغاز کرد.

در تابستان سال ۱۳۹۴ و در جریان مذاکرات هسته‌ای حکومت ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا، این خواننده با مجوز و حمایت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، یک موزیک-ویدیو را با عنوان «خلیج فارس حق مسلم ماست» روی عرشه یکی از ناوهای نیروی دریایی در خلیج فارس تولید و منتشر کرد.

تتلو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ از کاندیداهای جریان اصول‌گرا، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها