رییس جمهور گرجستان لایحه «عوامل خارجی» را وتو کرد

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

سالومه زورابیشویلی، رییس‌جمهوری گرجستان که مخالف حزب حاکم در این کشور است، لایحه جنجالی دولت، موسوم به لایحه «عوامل خارجی» را وتو کرد.

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، روز شنبه گزارش داد که خانم زورابیشویلی اعلام کرد که پیش‌نویس قانون مربوط به عوامل خارجی را وتو کرده است.

رییس‌جمهور گرجستان پیشتر گفته بود که این لایحه را وتو خواهد کرد، اما وتوی او می‌تواند با رای دیگری در پارلمان که تحت کنترل حزب حاکم گرجستان و متحدانش است، لغو شود.

لایحه «عوامل خارجی» سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، در ردیف عوامل نفوذ خارجی قرار می‌دهد.

در این لایحه، چنین سازمان‌هایی باید خود را به عنوان «سازمانی که منافع یک قدرت خارجی را دنبال می‌کند» ثبت کنند و در صورت سرپیچی از آن، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.

از زمان طرح این لایحه در پارلمان گرجستان، موجی از اعتراضات این کشور را فرا گرفت.

این لایحه که با ابتکار حزب حاکم «رویای گرجستان» تدوین شده، از سوی معترضان به عنوان مانعی در مسیر عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

همچنین مخالفان دولت گرجستان می‌گویند لایحه «عوامل خارجی» بر اساس قوانین روسیه تدوین شده و مسکو از چنین قانون‌هایی علیه مخالفان خود استفاده می‌کنند.

رییس‌جمهور گرجستان نیز روز شنبه گفت: «امروز من یک قانون روسیه را وتو کردم. این قانون در ماهیت و روح خود روسی است.»

او افزود: «این با قانون اساسی ما و تمام استانداردهای اروپایی در تضاد است، بنابراین مانعی بر سر راه اروپایی ما است.»

رییس‌جمهور گرجستان گفت که وتو وی از نظر قانونی اعتبار دارد و روز شنبه به پارلمان اعلام خواهد شد.

زورابیشویلی تاکید کرد: «این قانون باید لغو شود.»

این لایحه انتقاد کشورهای غربی را نیز برانگیخته و اتحادیه اروپا هشدار داده، تصویب این طرح به شانس عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا آسیب می‌زند.

ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت با رد انتقادهای آمریکا و اروپا از پیش‌نویس طرح «عوامل خارجی» این کشور، گفت مخالفان این طرح حاضر نیستند وارد یک گفت‌وگوی معنادار شوند.

ناظران سیاسی سرنوشت این لایحه را در مسیر پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا یا چرخش این کشور به سمت روسیه موثر می‌دانند.

در دسامبر گذشته، اتحادیه اروپا به گرجستان وضعیت نامزد رسمی اعطا کرد، اما گفت تفلیس باید اصلاحاتی را در سیستم قضایی و انتخاباتی خود انجام دهد، آزادی مطبوعات را افزایش دهد و محدودسازی قدرت الیگارش‌ها (ثروتمندان پرنفوذ) را قبل از شروع رسمی مذاکرات پیوستن به اتحادیه آغاز کند.

در روزهای اخیر، بسیاری از فعالانی که برای سازمان‌های غیردولتی و دیگر گروه‌های حقوق‌بشری کار می‌کنند، گفته‌اند که از طریق تلفن تهدید شده‌اند.

اعتراضات گرجستان چند ماه قبل از انتخابات پارلمانی این کشور روی می‌دهد.

این انتخابات قرار است در ماه اکتبر برگزار شود و آزمون مهمی برای دموکراسی در این جمهوری استقلال‌یافته از شوروی سابق به شمار می‌رود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها