تظاهرات مخالفان لایحه «عوامل خارجی» در گرجستان به خشونت کشیده شد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

مخالفان لایحه جنجالی «عوامل خارجی» بار دیگر در تفلیس پایتخت گرجستان تظاهرات کردند و خواستار لغو روند تصویب آن شدند. این تظاهرات پس از مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.

صدها معترض صبح روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت مقابل پارلمان گرجستان، جایی که لایحه «عوامل خارجی» در حال بررسی و تصویب است، تظاهرات کردند.

این تظاهرات، در ادامه تظاهرات شامگاه یکشنبه بود که در آن ده‌ها هزار نفر علیه این لایحه تجمع کرده بودند.

این لایحه که ابتکار حزب حاکم «رویای گرجستان» تدوین شده، از سوی معترضان به عنوان مانعی در مسیر عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

لایحه «عوامل خارجی» سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، در ردیف عوامل نفوذ خارجی قرار می‌دهد.

در این لایحه، چنین سازمان‌هایی باید خود را به عنوان «سازمانی که منافع یک قدرت خارجی را دنبال می‌کند» ثبت کنند.

مخالفان دولت گرجستان می‌گویند لایحه «عوامل خارجی» بر اساس قوانین روسیه تدوین شده و مانعی بر سر راه پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپاست

منتقدان دولت تفلیس تاکید دارند که کشورهایی چون روسیه از چنین قانون‌هایی علیه مخالفان خود استفاده می‌کنند.

معترضان از اوایل ماه گذشته میلادی و پس از آنکه حزب حاکم «رویای گرجستان» این لایحه‌ را مجددا به پارلمان این کشور ارائه کرد، بارها با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی خواستار لغو روند تصویب این لایحه شده‌اند.

بامداد دوشنبه یک گروه حدود ده نفری از تظاهرات‌کنندگان به دست پلیس گرجستان دستگیر شدند.

همچنین صدها پلیس ضدشورش در محل تجمع معترضان مستقر و بخشی از خیابان اصلی پایتخت گرجستان در اطراف پارلمان مسدود شد.

لایحه «عوامل خارجی» روز دوشنبه در کمیسیون حقوقی مجلس تصویب شد و باید روز سه‌شنبه در قرائت سوم و نهایی توسط نمایندگان بررسی شود.

دولت گرجستان می‌گوید این اقدام با هدف وادار کردن سازمان‌ها به نشان دادن «شفافیت» بیشتر در رابطه با بودجه‌شان است.

پیش‌بینی می‌شود این لایحه در سومین قرائت خود در پارلمان تصویب شود و انتظار می‌رود سالومه زورابیشویلی، رییس‌جمهوری گرجستان که مخالف حزب رویای گرجستان است، آن را وتو کند.

با این حال، رویای گرجستان در پارلمان کرسی‌های لازم برای غلبه بر این وتو را دارد.

در روزهای اخیر، بسیاری از فعالانی که برای سازمان‌های غیردولتی و دیگر گروه‌های حقوق‌بشری کار می‌کنند، گفته‌اند که از طریق تلفن تهدید شده‌اند.

گرجستان که کشوری کوچک در منطقه قفقاز است، بارها درگیر اعتراضات ضددولتی بوده و اعتراضات کنونی نیز چند ماه قبل از انتخابات پارلمانی گرجستان روی می‌دهد.

این انتخابات قرار است در ماه اکتبر برگزار شود و آزمون مهمی برای دموکراسی در این جمهوری استقلال‌یافته از شوروی سابق به شمار می‌رود.

در دسامبر گذشته اتحادیه اروپا به گرجستان وضعیت نامزد رسمی اعطا کرد.

اتحادیه اروپا از تفلیس خواسته اصلاحاتی در سیستم قضایی و انتخاباتی خود انجام دهد، آزادی مطبوعات را افزایش دهد و محدودسازی قدرت الیگارش‌ها (ثروتمندان پرنفوذ) را قبل از شروع رسمی مذاکرات پیوستن به اتحادیه آغاز کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها