پوتین با برکناری متحد قدیمی خود یک غیرنظامی را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین قصد دارد وزیر دفاع این کشور را تغییر دهد و یک غیرنظامی را در این سمت بگمارد. اداره وزارت دفاع روسیه از سال ۲۰۱۲ بر عهده سرگئی شویگو، متحد قدیمی پوتین بود.

مشخص نیست، شویگو در سمت جدید خود به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه تا چه اندازه اختیارات خود در جنگ را حفظ خواهد کرد، اما تحلیلگران بر این باورند در روسیه، این نقش نفوذ محدودی دارد زیرا مستقیما بر ارتش یا یک آژانس امنیتی نظارت نمی‌کند.

گمانه‌زنی‌ها درباره اخراج بالقوه شویگو از همان روزهای اول تجاوز نظامی روسیه به اوکراین به دلیل عدم آمادگی کامل نیروهای روسیه شروع شد.

به گزارش رویترز، سمت جدید شویگو «از نظر فنی» از وزارت دفاع بالاتر است و بدین ترتیب جایگاه و اعتبار او در میان حامیان پوتین حفظ خواهد شد.

رییس‌جمهور روسیه آندری بلوسوف، اقتصاددان و معاون پیشین نخست‌وزیر این کشور، را برای جایگزینی شویلگو به پارلمان روسیه معرفی کرده است. شویگو که ۶۸ ساله است، از این پس به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه فعالیت خواهد کرد.

با توجه به حضور حامیان پوتین در پارلمان روسیه به نظر نمی‌رسد بلوسوف برای رسیدن به مسند وزارت دفاع کار سختی پیش رو داشته باشد.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، درباره تحولات صورت گرفته در کابینه روسیه گفت پوتین تصمیم گرفته تا اداره وزارت دفاع را به یک فرد غیرنظامی بسپارد تا پذیرای ایده‌های پیشرو و نوآورانه باشد.

خبرگزاری رویترز هم تصمیم پوتین را در برکناری شویگو غیرمنتظره خواند و نوشت این اقدام مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در ساختار نظامی روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بوده.

شویگو در شورای امنیت روسیه جایگزین نیکولای پاتروشف خواهد شد که از سال ۲۰۰۸ دبیری این شورا را عهده‌دار بود.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه (سمت راست) در حال دست دادن با سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور (سمت چپ)، مسکو، ۲۰ اردیبهشت

کریستوفر استیل، مدیر پیشین میز روسیه در سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا موسوم به ام‌آی۶ به انتخاب یک غیرنظامی به عنوان وزیر دفاع جدید روسیه واکنش نشان داد و گفت دلیل انتخاب بلوسوف این است که او بازیگری محوری در این سیستم نیست و تهدیدی علیه پوتین به شمار نمی‌رود.

استیل افزود در ماه‌های اخیر در سطوح بالای قدرت در روسیه مواردی از «بی‌ثباتی جدی» مشاهده شده است و جابه‌جایی‌های اخیر از سوی پوتین می‌تواند از این جهت حائز اهمیت باشد.

به گفته او، پاتروشف قصد داشت پسرش، دیمیتری را که اکنون با سمت وزیر کشاورزی روسیه در کابینه حضور دارد، به عنوان گزینه جانشینی پوتین معرفی کند.

هم‌‎زمان، میخائیل میشوستین و سرگئی لاوروف به ترتیب در سمت‌های خود به عنوان نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه روسیه ابقا شدند.

پوتین در اسفندماه سال گذشته با کسب ۸۷ درصد آرا در انتخاباتی که آمریکا و اوکراین آن را فاقد مشروعیت و آزادی خواندند، دوباره پیروز شد.

این اولین انتخابات پس از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، رهبر فقید اپوزیسیون روسیه، در زندانی در یکی از مناطق قطبی شمال روسیه است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها