مقامی در توکیو حرف بایدن درباره «بیگانه‌هراسی» ژاپن و هند را «شوکه‌کننده» خواند

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۱۴

اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، درباره آنچه او «بیگانه‌هراسی» دولت‌های ژاپن و هند خواند، جنجال‌برانگیز شده و در رسانه‌های این دو کشور بازتاب یافته است. یک مقام دولت توکیو این اظهارات را «شوکه‌کننده» خوانده است.

بر اساس گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال در شرق آسیا، واکنش‌ها به این اظهارات بایدن در ژاپن که متحد واشینگتن به شمار می‌رود محتاطانه‌ اما در هند تندتر بوده است.

یک روزنامه ژاپنی نوشت که دولت توکیو در حال ارزیابی اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا برای نشان دادن واکنش رسمی است.

یک مقام دولت ژاپن نیز که نامش فاش نشده به رسانه‌ها گفت که این اظهارات «شوکه‌کننده» است.

بایدن عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در یک برنامه جمع‌آوری کمک‌های مالی، ژاپن و هند را در کنار روسیه و چین، رقبای سرسخت آمریکا قرار داد و رویکرد آنان در قبال مهاجرت را با سیاست آمریکا مقایسه کرد.

او ژاپن و هند را کشورهایی «بیگانه‌هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند و به همین دلیل با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.

ژاپن‌تایمز در واکنش به اظهارات بایدن نوشت که این کشور به مرور در حال گشایش درهای خود به روی مهاجران است.

در هند نیز در واکنش به این اظهارات، برخی رسانه‌ها اعلام کردند رشد اقتصادی در این کشور در حال افزایش است و این موضوع ربطی به سیاست‌های مهاجرتی ندارد.

سیاست‌های مهاجرتی در هر دو کشور ژاپن و هند پیش‌تر با انتقاد سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است. این در حالی است که کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نرخ پایین زاد و ولد در این کشور را بزرگ‌ترین بحرانی دانسته که توکیو با آن مواجه است.

ژاپن مدت‌هاست که به داشتن موضع «درهای بسته‌ در قبال مهاجرت» مشهور است.

عفو بین‌الملل در ماه مارس امسال از ژاپن خواست سیاست‌های مهاجرتی خود را تغییر دهد و پناهجویان را بپذیرد.

هند نیز اوایل سال جاری قانون جدید شهروندی را تصویب کرد تا تابعیت هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیانی که از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند فرار کرده‌اند به سرعت تایید شود اما مسلمانان را که در هر سه کشور اکثریت هستند، از این قانون مستثنی دانست.

این اولین بار است که هند معیارهایی مذهبی را برای کسب شهروندی تعیین می‌کند.

عفو بین‌الملل نوشت قانون اصلاح شهروندی هند ضربه‌ای به ارزش‌های قانون اساسی این کشور و هنجارهای بین‌المللی است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
از خاکستر
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها