آمریکا: اقتصاد محور اصلی مذاکرات با نخست‌‌وزیر عراق در واشینگتن خواهد بود

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

در حالی که آمریکا و عراق سرگرم مذاکره بر سر آینده حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در این کشور هستند، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت اگرچه روابط امنیتی و دفاعی بین دو کشور بخش مهمی از مذاکرات را تشکیل خواهد داد، اما تمرکز اصلی گفتگوها بر روی مسائل اقتصادی خواهد بود.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین، به خبرنگاران گفت با آنکه آمریکا و عراق در حال مذاکره درباره آینده حضور نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در این کشور هستند، اما تمرکز مذاکرات با سودانی بر روی روابط اقتصادی خواهد بود.

پس از آنکه گروهای مسلح شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در حمله‌ای پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن، سه سرباز آمریکایی را کشتند و آمریکا در مقابل، دست به حملاتی تلافی‌جویانه علیه این گروه‌ها زد، نخست‌وزیر عراق در ماه ژانویه خواستار پایان دادن به حضور نظامی ایالات متحده در عراق شد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که روابط دفاعی و امنیتی بخشی از گفتگوها در سفر سودانی خواهد بود، زیرا وی با جو بایدن، رییس‌جمهوری و لوید آستین، وزیر دفاع و همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد.

با این حال، او افزود:«اگر چه مسائیل امنیتی و دفاعی بخش بسیار مهمی از مذاکرات ما خواهد بود، اما بحث‌ها در این سفر بر مسائل اقتصادی و موضوعاتی مثل آموزش، محیط زیست و حمایت آمریکا از توسعه عراق متمرکز خواهد بود.»

واشنگتن و بغداد در ماه ژانویه مذاکراتی را برای ارزیابی مجدد حضور ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در عراق آغاز کردند.

این مقام وزارت امور خارجه گفت که این گفتگوها احتمالاً منجر به دومین گفتگوی مشترک امنیتی در اواخر سال جاری خواهد شد.

پیشتر وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با انتشار بیانیه‌ای از دیدار ژنرال اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده و ژنرال عبدالامیر رشید یارالله، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عراق خبر داد و گفت در این دیدار درباره آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق بحث و تبادل نظر شد.

این دیدار، روز دوشنبه ۲۰ فروردین و در بغداد، در نشست افتتاحیه جلسات مدیران کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق برگزار شد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا، که روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین منتشر شد، در این دیدار هر دو کشور بر تعهد خود به فرآیندی برای انتقال منظم از ماموریت ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش در عراق به مشارکت امنیتی دوجانبه بین عراق و ایالات متحده و سایر کشورهای ائتلاف تاکید کردند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح عراق و فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، همچنین بر همکاری‌های امنیتی گسترده‌تر بین آمریکا و عراق تاکید کردند و گفتند که این همکاری‌ها به ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، کمیسیون عالی نظامی، در ژانویه ۲۰۲۴و برای گفتگوی نظامی بین فرماندهان و متخصصان دفاعی عراق و ایالات متحده تشکیل شده و دارای سه کمیسیون فرعی است.

پنتاگون برگزاری نشست افتتاحیه این کمیسیون و فعالیت آن را نشانه‌ای از تعهد دو کشور برای داشتن یک رابطه دفاعی دو جانبه دانسته است.

جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی این کشور در عراق، خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
چند چند
خبر
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها