آمریکا: تسلیحات و مهمات ضبط شده از سپاه پاسداران را به اوکراین فرستادیم

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد دولت این کشور تسلیحات و مهمات ضبط شده از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اوکراین انتقال داده است تا در این کشور برابر تهاجم روسیه و برای دفاع از خود به کار گرفته شوند.

سپاه پاسداران این تسلیحات و مهمات را در مقاطع زمانی مختلف برای حوثی‌های یمن ارسال کرده بود اما محموله‌ها در میانه راه، به دست نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه مصادره شدند.

سنتکام روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین در بیانیه‌ای در رسانه اجتماعی ایکس نوشت این تسلیحات شامل پنج هزار کلاشنیکف، مسلسل، تفنگ برای تک‌تیرانداز و آرپی‌جی و همچنین بیش از ۵۰۰ هزار گلوله بودند که از چهار کشتی مختلف کشف شدند که قصد انتقال آن‌ها را به یمن داشتند.

این محموله‌ها در فاصله زمانی یکم خرداد ۱۴۰۰ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ شناسایی و ضبط شدند.

دولت آمریکا که مالکیت این محموله‌ها را روز ۱۰ آذر ۱۴۰۲ با حکم وزرات دادگستری این کشور علیه سپاه پاسداران به دست آورده بود، آن‌ها را در ۱۶ فروردین سال جاری در اختیار اوکراین قرار داد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه خود اقدام سپاه پاسداران را در قاچاق سلاح به یمن مغایر با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، بر منع اقدامات بی‌ثبات‌کننده در یمن نظیر ارسال تسلیحات به این کشور تاکید می‌کند.

تجمع حوثی‌های یمن در حمایت از فلسطین، صنعا، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در ادامه بیانیه سنتکام آمده است واشینگتن خود را متعهد می‌داند تا در کنار متحدان و شرکای خود، با «جریان مرگ‌بار» کمک‌های تسلیحاتی ایران در منطقه مقابله کند و در این راه، از کلیه ابزارهای قانونی، از جمله تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل بهره می‌گیرد.

سنتکام پشتیبانی حکومت ایران از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و گفت اقدامات جمهوری اسلامی خطری برای شهروندان، دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکا و متحدان آن به شمار می‌رود.

آمریکا در مهر ماه سال گذشته نیز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار گلوله را که نیروی دریایی این کشور از سپاه پاسداران توقیف کرده بود، در اختیار ارتش اوکراین قرار داد.

از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل، حوثی‌های یمن، از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، با حمله به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن، امنیت دریانوردی را در منطقه به خطر انداخته‌اند.

انتقال تسلیحات و مهمات جمهوری اسلامی به اوکراین هم‌زمان با همراهی حکومت ایران با مسکو است. تهران از متحدان اصلی روسیه در جنگ با اوکراین بوده است.

جمهوری اسلامی متهم است پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارسال کرده تا در جریان عملیات نظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز ۲۰ دی‌ ماه‌ سال گذشته گزارش داد حکومت ایران یک پهپاد تهاجمی جدید به نام شاهد ۱۰۷ طراحی کرده که قرار است در جنگ روسیه علیه اوکراین به کار گرفته شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها