قیمت دلار آمریکا برای اولین بار از ۶۵ هزار تومان فراتر رفت

شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

با ادامه افزایش نرخ ارز و سکه پس از تشدید تنش میان ایران و اسرائیل به دنبال حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی و کشته شدن دو فرمانده و پنج عضو سپاه پاسداران، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران برای اولین‌ بار از مرز ۶۵ هزار تومان گذشت.

بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی صرافی‌های تهران، هر دلار آمریکا صبح شنبه ۱۸ فروردین ۶۵ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رفت.

بهای هر یورو در همین روز به ۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

دور جدید رکوردشکنی نرخ ارز در بازار ایران و در معاملات آنلاین، پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق در شامگاه دوشنبه ۱۳ فروردین آغاز شد.

در آخرین روز کاری هفته گذشته در کنار تنش‌های ناشی از این حمله، بهای دلار هم‌زمان با درگیری گروه جیش‌العدل با نیروهای نظامی در استان سیستان و بلوچستان، به بالای ۶۴ هزار تومان رسید.

هم‌زمان با رکوردشکنی قیمت دلار در ایران، رسانه‌های کشور روز شنبه گزارش دادند دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی رکورد چاپ پول را شکست.

شبکه شرق نوشت آخرین آمار‌های بانک مرکزی از جزییات کل‌های پولی در فروردین ۱۴۰۲ نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه پایه پولی در این ماه نسبت به سال گذشته به ۴۵ درصد رسیده که بیشترین میزان این متغیر در تمام ادوار است.

بر اساس این گزارش، این اتفاق در حالی رخ داده که در این ماه، مانده بدهی دولت به بانک مرکزی ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از عوامل اصلی رشد پایه پولی بوده است.

نسبت پول به نقدینگی که نشان‌دهنده میزان سیالیت نقدینگی است نیز به ۲۶ درصد رسیده که بیشترین میزان تاریخی خود را نشان می‌دهد.

هم‌زمان، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روز جمعه گفت که وضعیت دولت ایران از نظر بدهی «از آمریکا، ژاپن، ایتالیا و هفت کشور دیگر در منطقه بهتر است».

او گفت: «بر خلاف همه دنیا که بزرگ‌ترین جزء پایه پولی آن کشور را مطالبات بانک مرکزی از دولت تشکیل می‌دهد، در کشور ما عمده طلب بانک مرکزی از بانک‌هاست و دولت درصد بسیار اندکی به بانک مرکزی بدهی دارد.»

ابراهیم رئیسی ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ در جریان سفر به استان خراسان جنوبی گفته بود: «در دولت مردمی توانستیم کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را بدون چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی و با ایجاد منابع درآمدی جدید برطرف کنیم.»

روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳، عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی و از رقبای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بار دیگر از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد.

همتی در حساب خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «روند قیمت اقلام سفره مردم و دارایی‌ها به رغم وعده‌ها و بهبود درآمدهای ارزی دولت، مسیر غیر قابل قبولی را طی می‌کند.»

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به دلیل ناکارآمدی حکومت و فساد ساختاری با بحران جدی مواجه است و ارزش ریال به ویژه پس از تحریم گسترده انتخابات از سوی مردم، شدیدا کاهش یافت.

ارزش پول ملی ایران نسبت به ۹ سال پیش، زمانی که ایران توافق هسته‌ای را با قدرت‌های جهانی امضا کرد، حدود ۲۰ برابر کاهش یافته است.

وب‌سایت اقتصادنیوز روز شنبه در گزارشی نوشت ایران بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران با ۱۵/۸ درصد بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه و شمال آفریقا به خود اختصاص داده است. در بین ۱۷ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا غیر از ایران تنها کشور یمن از نرخ تورم دو رقمی ۱۲/۲ درصد برخوردار است.

دیگر کشورها همگی یا نرخ تورم یک رقمی دارند یا مثل کشورهای مراکش و عربستان سعودی دارای نرخ تورم منفی هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها