دبیرکل ناتو از تلاش برای مقابله با حمایت نظامی ایران از روسیه خبر داد

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد روسیه مقادیر قابل توجهی سلاح از کره شمالی و جمهوری اسلامی دریافت می‌کند و کشورهای عضو ناتو درباره چگونگی مقابله با این حمایت نظامی تهران و پیونگ‌یانگ از مسکو، گفت‌وگو خواهند کرد.

استولتنبرگ روز چهارشنبه ۱۵ فروردین در آغاز نشست کشورهای عضو ناتو در بروکسل اعلام کرد این سازمان به دنبال توافق برای حمایت قوی‌تر از اوکراین است تا نشان دهد روسیه نمی‌تواند در جنگ کنونی در اوکراین پیروز شود.

او از اظهار نظر در مورد کمک احتمالی ۱۰۰ میلیارد دلاری به اوکراین خودداری کرد.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه برای بحث در مورد چگونگی حمایت نظامی از اوکراین در بلندمدت، از جمله احتمال ایجاد یک صندوق پنج ساله ۱۰۰ میلیارد یورویی، نشستی در بروکسل برگزار کردند.

خبرگزاری رویترز نوشت دیپلمات‌ها می‌گویند پیشنهادهای استولتنبرگ به این ائتلاف نظامی، تاثیر مهمی بر هماهنگی‌ها در زمینه تامین تسلیحات، مهمات و تجهیزات اوکراین می‌گذارد.

نشست دو روزه کنونی ناتو در بروکسل هم‌زمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان است.

قرار است نشست رهبران این ائتلاف در تابستان در واشینگتن برگزار شود.

روسیه در هفته‌های اخیر استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین را افزایش داده است.

جمهوری اسلامی، از متحدان اصلی مسکو، متهم است پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارسال کرده تا در جریان عملیات نظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز ۲۰ دی‌ ماه‌ سال گذشته گزارش داد حکومت ایران یک پهپاد تهاجمی جدید به نام شاهد ۱۰۷ طراحی کرده که قرار است در جنگ روسیه علیه اوکراین به کار گرفته شود.

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا تا کنون بارها جمهوری اسلامی را به دلیل کمک نظامی به روسیه برای تهاجم به اوکراین تحریم کرده‌اند.

در یک نمونه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۸ آذر سال گذشته، ۱۰ نهاد و چهار شخص مستقر در ایران، مالزی، هنگ‌کنگ و اندونزی را که از برنامه تولید پهپاد جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، تحریم کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت اقدام‌های غیرقانونی جمهوری اسلامی در تولید پهپادهای مرگ‌بار و تحویل آن‌ها به روسیه و گروه‌های نیابتی تهران در خاورمیانه، از بین برنده ثبات است.

در آن زمان، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از حکومت ایران به دلیل «حمایت عامدانه از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» و ارسال صدها پهپاد به روسیه انتقاد کردند.

به گفته این سه کشور، تحویل این پهپادها با آگاهی از این موضوع بوده است که مسکو از آن‌ها برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌کند.

مقام‌های تهران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منکر ارسال پهپاد به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین شده‌اند.

اسکای‌ نیوز دی‌ ماه گذشته خبر داد تهران و مسکو در آستانه دست‌یابی به توافقی هستند که بر اساس آن جمهوری اسلامی موشک‌های بالیستیک زمین به زمین در اختیار روسیه قرار می‌دهد.

برد برخی از این موشک‌ها به بیش از ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد.

در هفته‌های اخیر و در پی افزایش حمله‌های پهپادی روسیه به اوکراین، کی‌یف از متحدان غربی خود خواست سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت را تحویل اوکراین دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، پیشتر گفته است: «هیچ توجیه منطقی‌ای وجود ندارد که چرا پاتریوت‌ها که تعداد زیادی از آن‌ها در جهان وجود دارد، هنوز آسمان خارکیف و دیگر شهرها و مناطق مورد حمله تروریست‌های روس را پوشش نمی‌دهند.»

استولتنبرگ هنگام ورود به نشست بروکسل درباره حمایت از اوکراین گفت: «ما باید پویایی حمایت خود را تغییر دهیم.»

او از تایید میزان حمایت از اوکراین خودداری کرد و گفت که درباره این موضوع در نشست سران تصمیم‌گیری خواهد شد.

رویترز نوشت تا کنون، ناتو به دلیل نگرانی از اینکه نقش مستقیم‌تر در حمایت از اوکراین می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها با روسیه شود، بر کمک‌ها در زمینه سلاح غیر کشنده به اوکراین تمرکز کرده است.

اعضای ناتو در دو سال گذشته، میلیاردها دلار تسلیحات به صورت دوجانبه به اوکراین ارسال کرده‌اند.


خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها