انتقاد جمهوری‌خواهان از بایدن به دلیل حمایت از افراد تراجنسیتی هم‌زمان با عید پاک

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۲

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و محافظه‌کاران مذهبی در کنار هم اقدام جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا را در اعلام روز ۳۱ مارس به عنوان «روز مشاهده‌پذیری افراد تراجنسیتی» مورد انتقاد قرار دادند. ۳۱ مارس سال جاری میلادی با عید پاک، یکی از مقدس‌ترین اعیاد مسیحیان ‌هم‌زمان شده است.

بایدن روز جمعه ۱۰ فروردین از همه آمریکایی‌ها خواست برای ارتقا سطح زندگی و شنیده شدن صدای افراد تراجنسیتی و همچنین از بین بردن خشونت و تبعیض بر اساس هویت جنسیتی تلاش کنند.

در پی تقارن روز مشاهده‌پذیری افراد تراجنسیتی و عید پاک، کارزار انتخاباتی ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، بایدن را متهم کرد که نسبت به مسائل دینی حساسیتی ندارد.

کارولین لیویت، دبیر رسانه‌ای کارزار ترامپ از کاخ سفید خواست از میلیون‌ها کاتولیک و مسیحی در سرتاسر آمریکا عذرخواهی کند.

او اقدام اخیر دولت بایدن را در ادامه «حملات چندین ساله» آن‌ها علیه اعتقادات مسیحیان توصیف کرد و افزود عید پاک تنها روز گرامی‌داشت رستاخیز عیسی مسیح است.

مایک جانسون، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده هم اقدام کاخ سفید را در انتخاب ۳۱ مارس سال جاری به عنوان روز مشاهده‌پذیری افراد تراجنسیتی، «شوکه‌کننده و نفرت‌انگیز» خواند و گفت دولت بایدن به اصل بنیادین عید پاک «خیانت» کرده است. بایدن خود یک مسیحی کاتولیک است.

بر خلاف بسیاری از اعیاد و مناسبت‌های مسیحی، عید پاک تاریخ ثابتی ندارد و در اولین یک‌شنبه بعد از ماه کامل به دنبال اعتدال بهاری جشن گرفته می‌شود. در تقویم میلادی این روز بین ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل قرار می‌گیرد.

مسیحیان معتقدند عیسی پس از مصلوب شدن در اورشلیم، مجددا به حیات بازمی‌گردد و به همین دلیل «رستاخیز مسیح» را در روز عید پاک جشن می‌گیرند.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید انتقادات جمهوری‌خواهان را در خصوص تقارن عید پاک و روز حمایت از افراد تراجنسیتی، «لفاظی‌های بی‌رحمانه، نفرت‌انگیز و فریب‌کارانه» دانست و گفت آن‌ها به دنبال ایجاد تفرقه و تضعیف کشورند.

بیتس تاکید کرد بایدن به عنوان فردی که عید پاک را به همراه خانواده‌اش جشن می‌گیرد، در تلاش است مردم را متحد و از عزت و آزادی هر آمریکایی دفاع کند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، بایدن «هیچ‌گاه از ایمان خود برای اهداف سیاسی یا منفعت سوءاستفاده نخواهد کرد».

در سال‌های اخیر مواضع بایدن در خصوص ازدواج همجنس‌گرایان و حمایت از حق پایان خودخواسته بارداری برای زنان، او را در مقابل بسیاری از مسیحیان محافظه‌کار آمریکایی قرار داده است. در مقابل بخش قابل توجهی از پیروان مسیحیت انجیلی یا تبشیری (اوانجلیسم) از ترامپ حمایت می‌کنند.

در تیرماه ۱۴۰۱، دیوان عالی آمریکا حکم تاریخی ۵۰ سال پیش خود موسوم به «رو علیه وید» را در خصوص به رسمیت شناختن حق زنان در قانون اساسی برای پایان خودخواسته بارداری لغو کرد.

با این حکم، قدرت تصمیم‌گیری درباره حق پایان دادن خودخواسته به بارداری به ایالت‌های آمریکا واگذار شد که این امر می‌تواند به محدودیت شدید یا ممنوعیت این حق منجر شود.

در مقابل، بایدن تصمیم دیوان عالی این کشور را ناشی از «قدرت خام سیاسی» خواند و با صدور یک فرمان اجرایی دستور داد دسترسی به خدمات پایان خودخواسته بارداری تسهیل شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها