دولت روسیه در صدد است کنسول بازی ملی تولید کند

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۲

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جریان نشستی درباره توسعه اقتصادی کالینینگراد از مقام‌های دولتی خواست تا تحقیقات خود را درباره الزامات تولید کنسول‌های بازی ثابت و قابل حمل ملی آغاز کنند.

او همچنین دستور داده است تا فرایند برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم‌عامل و زیرساخت ابری مناسب برای این حوزه در کشور آغاز شود.

برخی رسانه‌ها هدف این دستور ویژه را ایجاد جایگزین داخلی برای کنسول‌های محبوب جهانی مانند پلی استیشن سونی و ایکس‌باکس مایکروسافت عنوان کرده‌اند.

آخرین مهلت ارائه برنامه برای طرح‌های مورد اشاره تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ تعیین شده است. نخست‌وزیر روسیه نیز مسئول نظارت بر این برنامه ملی است.

سخنگوی کرملین تاکید کرد دستورات یاد شده با هدف توسعه صنعت بازی‌سازی داخلی روسیه صادر شده‌اند.

روسیه در سال‌های گذشته به دلیل آنچه تبلیغ گرایش‌های غیر دگرجنس‌گرا می‌نامد نسبت به عرضه برخی بازی‌های ویدیویی غربی در این کشور انتقاد کرده است. تهدید به ممنوعیت فروش عناوین بازی‌های معروفی مانند «لست آو آس» و «ایپکس لجندز» از جمله این موارد به حساب می‌آید.

حکومت این کشور آشکارا مخالف گرایش‌های «ال‌جی‌بی‌تی» است.

فوریه ۲۰۲۴ سازمان توسعه صنعت بازی‌های ویدیویی روسیه (RVI) از برنامه بلندمدتی رونمایی کرد که بخشی از آن به ساخت یک کنسول بازی توانمند داخلی تا سال ۲۰۲۷ اشاره داشت. حال به‌نظر می‌رسد دولت این کشور به دنبال اجرایی کردن برنامه یاد شده است.

مقام‌‌های روسیه اوایل سال ۲۰۲۴ از تلاش خود برای بهبود روابط با شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه بازی‌های ویدیویی خبر داده بودند.

این کشور پیش از این نیز در سال ۲۰۲۲ از طرحی رونمایی کرده بود که هدف از آن توسعه یک موتور بازی گرافیک رایانه‌ای برای رقابت با نمونه‌های جهانی بود.

با این وجود هنوز مشخص نیست دستورات دولتی مرتبط تا چه اندازه منجر به خروجی ملموس و واقعی خواهند شد.

پوتین در آذر ۱۴۰۲ نیز از قصد روسیه برای تعریف راهبرد ملی توسعه حوزه هوش مصنوعی در این کشور خبر داده بود. او در سخنرانی خود درباره این موضوع گفت تسلط انحصاری فناوری بیگانه هوش مصنوعی در روسیه غیرقابل قبول و خطرناک است.

رییس جمهور روسیه همچنین یادآور شد سیستم‌های مدرنی که بر پایه داده‌های غربی آموزش دیده‌اند بازتاب‌دهنده بخشی از «اخلاق، هنجارهای رفتاری و سیاست‌های عمومی غربی» به شمار می‌روند که روسیه با آن‌ها مخالف است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها