آغاز انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه و رقابت تنگاتنگ در استانبول

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۲

مردم ترکیه روز ‌یک‌شنبه ۱۲ فروردین برای شرکت در انتخابات شهرداری‌ها به پای صندوق‌های رای رفته‌اند. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه و حزب حاکم «عدالت و توسعه» می‌کوشند در انتخابات امروز، اکرم امام‌اغلو، شهردار استانبول را شکست دهند و کنترل مجدد این شهر را به دست گیرند.

امام‌اغلو که از چهره‌های برجسته اپوزیسیون ترکیه به شمار می‌رود، با پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول در سال ۲۰۱۹، توانست بزرگ‌ترین شکست اردوغان و حزب او را در طول حدودا دو دهه حکم‌رانی بلامنازع آن‌ها رقم بزند.

با این حال اردوغان توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت سال گذشته قدرت خود را مجددا تثبیت کند و با حمایت متحدان ملی‌گرای خود اکثریت پارلمان ترکیه را نیز به خود اختصاص دهد.

ناظران معتقدند انتخابات روز یکشنبه، به‌ویژه در استانبول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا پیروزی احتمالی امام‌اغلو می‌تواند او را در قامت رهبر آینده ترکیه مطرح کند. امام‌اغلو عضو حزب جمهوری خلق است.

اکرم امام‌اغلو، شهردار استانبول، در کارزار انتخاباتی خود در این شهر، ۱۱ فروردین

مورات ارجان که یک مهندس ۶۰ ساله است، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از حضور برجسته اردوغان در کارزار انتخاباتی حزب حاکم در انتخابات شهرداری‌ها انتقاد کرد و گفت او به عنوان رییس‌جمهور باید بی‌طرف باشد.

او امام‌اغلو را به دلیل طبع خندان و رویکرد سازنده و همه‌شمول خود ستایش کرد و افزود ترکیه باید رییس‌جمهوری مانند او داشته باشد.

انتخابات از ساعت هفت صبح (به وقت محلی) در شرق ترکیه و از هشت صبح در سایر نقاط این کشور آغاز شده است و تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود نتایج اولیه پیش از ساعت ۲۲ اعلام شوند.

بیش از ۶۱ میلیون شهروند ترکیه برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

در استانبولِ ۱۶ میلیون نفری که مرکز اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود، رقابت اصلی میان امام‌اغلو، شهردار فعلی و مراد کوروم، نامزد حزب عدالت و توسعه و از وزرای پیشین این کشور در جریان است. نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ این دو حکایت دارند.

امام‌اغلو در انتخابات پیشین شهرداری استانبول بن‌علی ییلدیریم، از چهره‌های نزدیک به اردوغان را شکست داد اما شورای عالی انتخابات ترکیه رای به ابطال نتایج داد. امام‌اغلو در انتخابات مجدد نیز توانست بر رقیب خود به پیروزی برسد.

ییلدیریم آخرین نخست‌وزیر ترکیه پیش از تغییر نظام حکومتی این کشور در سال ۲۰۱۸ بود.

به نظر می‌رسد نتایج انتخابات یک‌شنبه تحت تاثیر مشکلات اقتصادی و تورم شدید ترکیه قرار گیرد. رای‌دهندگان اسلام‌گرا و کُرد نیز می‌توانند در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشند.

گروهی از شهروندان ترکیه معتقدند حزب حاکم شایستگی خود را طی این سال‌ها به اثبات رسانده است.

فاروق باران، شهروند ۲۸ ساله ساکن شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه به رویترز گفت: «حزب عدالت و توسعه پروژه‌های بسیار مهمی برای توسعه این کشور انجام داده است. این حزب باید در سطح منطقه‌ای نیز از قدرت برخوردار باشد تا بتواند خدمات خود را ارائه دهد.»

اردوغان روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد انتخابات شهرداری‌ها آخرین حضور او در کارزارهای انتخاباتی به عنوان رییس‌جمهور خواهد بود.

برخی ناظران این سخنان را نشانه‌ای از تصمیم اردوغان برای خداحافظی از دنیای سیاست دانستند و تعدادی دیگر گفتند او تاکنون دست‌کم سه‌بار دیگر اظهارات مشابهی را مطرح کرده اما هنوز در قدرت باقی مانده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبر
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر

شنیداری

پادکست‌ها