مسیح علینژاد: حمله به پوریا زراعتی، زنگ خطری برای جامعه جهانی است

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۲

مسیح علینژاد در مطلبی در ایران‌اینترنشنال انگلیسی نوشت حمله به پوریا زراعتی در لندن باید زنگ خطری برای جامعه بین‌المللی تلقی شود. علینژاد گفت این واقعیت که جمهوری اسلامی برای عملی کردن تهدیدهای خود به راحتی مامورانش را به غرب می‌فرستد و خلافکاران را اجیر می‌کند نگران‌کننده است.

علینژاد با تاکید بر اینکه علی خامنه‌ای و سپاه به طور کامل مسئول این حمله هستند، گفت جمهوری اسلامی با این حمله این پیام را به مخالفان خود داد که هر چقدر هم از مرزهای ایران دور باشند، امنیت نخواهند داشت.

این چهره مخالف جمهوری اسلامی، استراتژی حکومت ایران را ارعاب روزنامه‌نگاران و کنشگران، از بین بردن احساس امنیت آنان و منزوی کردن این افراد دانست. او یکی دیگر از روش‌های جمهوری اسلامی را ایجاد ترس در میان سازمان‌هایی خواند که مایلند از مخالفان حکومت ایران کسب آگاهی کنند.

علینژاد گفت به عنوان کسی که هدف تهدید‌های حکومت ایران بوده، این تجربه را داشته که برخی از سازمان‌های مردم نهاد از ترس امنیت خود، از تعامل با او پرهیز کرده‌اند.

مسیح علینژاد خاطرنشان کرد با وجود سطح بالاتر «تروریسم جمهوری اسلامی» در اروپا، جدی گرفتن این تهدیدها برای نهادهای امنیتی اروپا سخت است. به عنوان مثال پوریا زراعتی از قبل پلیس لندن را از تهدیدها علیه خود مطلع کرده بود و عکس‌هایی را که مهاجمان از خانه‌اش گرفته بودند به آنها نشان داده بود. این در حالی است که در نوامبر گذشته نیز سیما ثابت و فرداد فرحزاد نیز هدف تهدید قرار گرفته بودند.

علینژاد گفت بر خلاف آمریکا که چنین تهدیدهایی را به شدت جدی می‌گیرد، سهل‌انگاری پلیس بریتانیا در این زمینه نگران کننده است. او با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از خنثی شدن توطئه ربوده شدنش با او دیدار کردند، تاکید کرد مقام‌های بریتانیا نیز باید برای اینکه به جمهوری اسلامی نشان دهند چنین حمله‌هایی را تحمل نخواهند کرد، با پوریا زراعتی و سایر افرادی که تهدید شده‌اند، دیدار کنند.

این مقاله با اشاره به ربوده شدن روح‌الله زم، جمشید شارمهد و حبیب چعب به داخل ایران، و کشته شدن بیش از ۵۰۰ چهره مخالف جمهوری اسلامی در خارج کشور، خاطرنشان کرد حکومت ایران همچنان نقش خود را در این اقدام‌ها انکار می‌کند.

علینژاد با اشاره به اینکه حدف روزنامه‌نگاران و کنشگران از شیوه‌های مشترک حکومت‌های دیکتاتوری همچون چین، روسیه و ونزوئلا است، از اینکه دولت بریتانیا نتوانسته از فعالیت عوامل این کشورها در خاک خود جلوگیری کند ابراز تاسف کرد.

این مطلب همچنین تاکید کرد کشورهای غربی نباید صرفا علیه مهاجان اجیر شده اقدام کنند، بلکه باید آمران این حمله‌ها را به مجازات اقدام‌های خود برسانند.

پوریا زراعتی بعدازظهر جمعه ۱۰ فروردین، هنگام خروج از منزلش در لندن هدف حمله چند فرد ناشناس قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح شد.

زراعتی روز شنبه ۱۱ فروردین، تصویری از خودش در بیمارستان را در حساب شخصی‌اش در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرد. او در این عکس، علامت پیروزی نشان داد.

پلیس لندن گفت با توجه به شغل فرد مضروب به عنوان خبرنگار در رسانه فارسی‌زبان مستقر در انگلستان، به علاوه تهدیدات متعدد در چند وقت اخیر نسبت به این گروه از خبرنگاران، این حادثه از سوی افسران متخصص از فرماندهی ضدتروریسم در دست بررسی است.

بسیاری از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی نیز حمله به پوریا زراعتی و تهدید روزنامه‌نگاران را اقدامی برای ایجاد رعب و وحشت و وادار کردن روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور به سکوت دانستند و هم‌زمان از مماشات غرب با جمهوری اسلامی به‌تندی انتقاد کردند.

شماری از مخاطبان ایران‌اینترنشال نیز با ارسال پیام‌هایی حمله به پوریا زراعتی را محکوم کرده و ضمن آرزوی سلامتی برای او، خواستار پاسخ‌گو کردن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره این حمله شدند.

رهبران جمهوری اسلامی، بارها به صراحت کارکنان ایران‌‌اینترنشنال و دیگر روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور را تهدید کرده و دست به اقداماتی علیه آنان زده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها