بی‌توجهی به تورم، فقر و نارضایتی در صحبت‌های نوروزی خامنه‌ای و رئیسی

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۱

هم‌زمان با رکود، تورم و گسترش فقر در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، از «کارهای خوب» صورت گرفته برای مهار تورم و رشد تولید در سال گذشته گفت. ابراهیم رئیسی نیز بی‌اعتنا به وضعیت شهروندان به دستاوردهای دوران سه ساله دولتش پرداخت.

خامنه‌ای روز اول فروردین در دیدار با گروهی از حامیان حکومت در تهران، با تکرار اتهامات و لفاظی‌های پیشین خود، آمریکا و متحدانش را به تلاش بی‌وقفه برای «فروپاشی اقتصاد ایران» متهم کرد و افزود آن‌ها در این امر ناکام بوده‌اند.

او ساعاتی پیش از این سخنرانی، در پیام خود به مناسبت آغاز سال جدید، با اشاره به اقدامات اقتصادی حکومت ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: «آن‌چه انجام گرفته خوب بود اما باید ادامه پیدا کند.»

این اظهارات در حالی مطرح شدند که بر اساس گزارش سایت اقتصاد ۲۴، تقریبا از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر قرار دارد.

شهروندان ایرانی در اسفند ماه در تماس‌های خود با ایران‌اینترنشنال اعلام کردند اقلامی همچون گوشت قرمز، مرغ، ماهی، برنج و لبنیات، بیشترین سهم را در میان کالاهای حذف شده از سبد مصرفی خانوارها داشته‌اند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص فلاکت کل کشور که مجموع دو شاخص تورم و بیکاری است، در پاییز ۱۴۰۲ با دو واحد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۵۲ واحد رسید.

به گفته بانک مرکزی، تورم در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰ درصد بوده است.

خامنه‌ای در ادامه پیام نوروزی خود کلید حل مشکلات اقتصادی ایران را «تولید داخلی» و «تولید ملی» دانست و افزود: «اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ تولید به نحو محسوسی باز کنیم و موانع حضور مردم را برطرف کنیم.»

او با این استدلال سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرد.

فراخوان رهبر جمهوری اسلامی برای حضور مردم در عرصه تولید هم‌زمان با افشای هر چه بیشتر فساد اقتصادی گسترده نزدیکان او، نهادهای حاکمیتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در یکی از آخرین موارد افشا شده از این فسادها، مشخص شده است کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، از طریق تاسیس یک شرکت خانوادگی، باغی را به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع در کنار حوزه علمیه خمینی در ازگل تهران تصاحب کرده است.

پیش از این و در پی هک سامانه‌های مجلس در دی‌ ماه ۱۴۰۲ به دست گروه هکری قیام تا سرنگونی، اسناد جدیدی از فساد گسترده و دخالت نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در صنعت خودروی ایران به دست آمد.

بر اساس اطلاعات اختصاصی رسیده به ایران‌اینترنشنال در تیر ماه ۱۴۰۲، سپاه پاسداران و بسیج، فساد گسترده‌ای را در تخصیص وام‌های خوداشتغالی ایجاد کرده‌اند و با سوءاستفاده از اختیاراتشان، بانک‌ها را وادار به پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی به افراد وابسته و نزدیک خود می‌کنند.

پیام نوروزی رئیسی و ستایش از دستاوردهای دولت

ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود بی‌توجه به شرایط اقتصادی و نارضایتی‌های گسترده مردم، به دستاوردهای دوران سه ساله دولتش پرداخت.

رئیسی گفت: «الان سه سال متوالی است که کشور رشدهای بالای چهار درصد را تجربه می‌کند و این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰، کمتر از یک درصد بوده است.»

او تورم در ایران را نزولی خواند و افزود بر خلاف برخی پیش‌بینی‌ها، تورم در ایران سه رقمی نشد.

به گفته رئیسی، «تورم نقطه به نقطه از حدود ۵۵ درصد در ابتدای امسال [سال ۱۴۰۲] به ۳۵ درصد در ماه پایانی کاهش یافت.»

روزنامه اعتماد روز ۱۲ اسفند گزارش داد در بهمن ماه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، کنسرو ماهی تن ۱۱۳ درصد و گوشت قرمز ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

خبرگزاری ایلنا نیز در شهریور ماه نوشت هزینه‌های سبد معیشت ساکنان تهران به بیش از ۲۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

فعالان کارگری به شدت نسبت به وخیم شدن اوضاع اقتصادی در دولت رئیسی معترض هستند.

محمدرضا تاجیک، رییس مجمع کارگران استان تهران روز ۲۶ اسفند گفت: «همیشه حقوق کارگران نسبت به تورم یک‌سال عقب‌تر است.»

او تاکید کرد دستمزد فعلی کارگران حتی پاسخگوی غذای آنان هم نیست.

رئیسی در ادامه پیام خود به موضوع مسکن پرداخت و گفت که اکنون بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در حال ساخت در ایران وجود دارد.

به گفته رییس دولت جمهوری اسلامی، تا کنون نیمی از خانه‌های مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است و نیمی دیگر نیز «به زودی» آماده خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح شدند که تامین مسکن به یکی از دغدغه‌های اصلی ایرانیان، به‌ویژه در شهرهای بزرگ کشور تبدیل شده است.

بررسی پیام‌های شهروندان در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بخش زیادی از این پیام‌ها به‌طور روزانه به مساله اجاره‌بها و گرانی و تورم در این حوزه اختصاص دارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها