پلیس درباره افزایش تصادف‌های رانندگی مرگ‌بار در نوروز هشدار داد

شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۶

در دو روز آغازین اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور، دست‌کم ۷۴ نفر در تصادف‌های رانندگی جان خود را از دست دادند. تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی نسبت به افزایش تصادف‌های رانندگی مرگ‌بار در جریان سفرهای نوروزی هشدار داد.

حسینی روز شنبه ۲۶ اسفند در یک نشست خبری در این باره گفت طرح نوروزی پلیس راهور و دیگر دستگاه‌های خدماتی و امدادی از روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند در جاده‌های کشور آغاز شده است.

به گفته این فرمانده انتظامی، در طول این دو روز، علاوه بر کشته شدن ۷۴ نفر، هزار و ۷۱۷ نفر نیز در تصادفات رانندگی جاده‌ای مصدوم شده‌اند.

تصادفات جاده‌ای مشکلی عمده در حوزه بهداشت عمومی در سطح جهان است که باعث میلیون‌ها جراحت، مرگ و ناتوانی و زیان هنگفت مالی به خصوص در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌نیافته می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ۹۲ درصد تلفات رانندگی در جاده‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد؛ اگرچه این کشورها حدود ۶۰ درصد وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.

بر اساس آمارهای جهانی، ایران یکی از کشورهایی است که ناامن‌ترین جاده‌ها را دارد و هر سال بر اساس گزارش‌های رسمی، هزاران نفر به ویژه در روزهای آغازین سال، جان خود را از دست می‌دهند.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران «نسبت به جمعیت خود»، در میان کشورهای خاورمیانه آمار تلفات جاده‌ای بالایی دارد.

سازمان بهداشت جهانی از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد، عالی‌ترین مرجع در زمینه آمارهای جهانی مربوط به تلفات جاده‌ای است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده در وب‌سایت این سازمان که مربوط به سال ۲۰۱۹ است، در آن سال میزان تلفات تصادفات جاده‌ای در ایران ۱۷ هزار و ۸۰۳ نفر تخمین زده شده است.

در همین سال، ۱۰ هزار و ۷۲۶ نفر در جاده‌های عراق کشته شدند.

این آمار در همان سال برای کشور ایرلند ۱۵۳ نفر و برای اندونزی بیش از ۳۰ هزار نفر بوده است.

به گفته رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی، در سال ۱۴۰۲ شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در ایران تا کنون به ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده که ۴/۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

بر اساس گزارش پلیس راهور، ۲۲/۹ درصد جان‌باختگان راننده، ۲۲/۷ درصد موتورسوار، ۲۴ درصد سرنشین و ۱۹/۶ درصد نیز عابران پیاده بوده‌اند.

به گفته تیمور حسینی، توجه نکردن به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، دلیل وقوع ۶۰ درصد تصادفات در ایران است.

۶۰ درصد از تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده‌اند.

حسینی به کیفیت پایین جاده‌ها در ایران به عنوان عاملی در تصادفات جاده‌ای اشاره نکرد.

فرماندهان پلیس ایران پیش‌تر نیز در مورد استاندارد نبودن و مشکلات فنی جاده‌ها در ایران به عنوان عاملی در رخ دادن تصادفات سکوت کرده‌اند.

رییس پلیس راهور به مشکلات در رسیدگی فوری پزشکی به حادثه‌دیدگان اشاره کرد.

او گفت شش درصد از جان‌باختگان کسانی بودند که هنگام انتقال به بیمارستان جان باختند و ۴۳ درصد دیگر جان‌باختگان نیز در مراکز درمانی فوت شدند.

حسینی تاکید کرد: «تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.»

رییس پلیس راهور از خودروهای پراید، ساینا و پژو به عنوان ناامن‌ترین خودروها در جاده‌های ایران نام برد.

موضوع کیفیت پایین خودروهای ساخت ایران در سال‌های اخیر بارها مطرح شده و پلیس از آن به عنوان عاملی مهم در تصادفات یاد کرده است.

پیش‌تر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی برای گروهی از تولید‌کنندگان گفت: «این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و درست هم می‌گویند.»

او افزود: «اعتراض مردم به‌جا است. این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

حسینی اردیبهشت امسال گفته بود: «در ۱۰ سال گذشته حتی به‌اندازه یک درصد هم شاهد افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبوده‌ایم.»

علاوه بر کیفیت پایین تولید خودرو در ایران، فرسودگی خودروها نیز جاده‌ها را ناامن‌تر کرده است.

به گفته رییس پلیس راهور، حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰ درصد خودروهای سواری در سن فرسودگی قرار دارند و بخشی از ناوگان عمومی نیز دچار فرسودگی است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

۲۴ با فرداد فرحزاد
خبر
هراس از پیکرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها