حوثی‌ها گفتند یک کشتی تجاری و چند کشتی جنگی آمریکا را هدف گرفتند

شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

پس از آن که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد نیروهای این کشور و کشورهای عضو ائتلاف، حمله پهپادی حوثی‌ها در دریای سرخ را که در مقیاس گسترده صورت گرفته بود، خنثی کردند، حوثی‌ها حملات خود را به نیروهای آمریکایی تایید کردند.

یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی یمن روز شنبه ۱۹ اسفند در یک پیام تلویزیونی گفت این شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی یک کشتی تجاری آمریکا (Propel Fortune) را در خلیج عدن هدف قرار دادند.

این سخنگوی حوثی‌ها گفت شبه‌نظامیان تعدادی ناوشکن جنگی آمریکا را در دریای سرخ و خلیج عدن با ۳۷ پهپاد هدف قرار دادند.

سنتکام روز شنبه گزارش داد کشتی‌ها و هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا ۱۵ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را که از سوی حوثی‌های یمن در منطقه دریای سرخ شلیک شده بود، سرنگون کردند.

سنتکام در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که این حمله گسترده «تروریست‌های حوثی تحت حمایت ایران» بین ساعت چهار تا شش و نیم صبح (به وقت محلی) روز شنبه در دریای سرخ و خلیج عدن صورت گرفت.

ارتش آمریکا تاکید کرد پهپادهای حوثی‌ها به عنوان «یک تهدید قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری، نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی‌های ائتلاف در منطقه» شناسایی و منهدم شدند.

سنتکام درباره سرنگون کردن این پهپادها اضافه کرد: «این اقدامات برای حفاظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود.»

از زمان آغاز جنگ غزه، شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی با ادعای حمایت از فلسطینیان، حملاتی را به کشتی‌رانی تجاری در منطقه دریای سرخ انجام می‌دهند.

آمریکا و متحدانش ائتلافی را در واکنش به این حملات تشکیل داده‌اند و تا کنون بسیاری از مواضع و تجهیزات حوثی‌ها را هدف گرفته‌اند.

با این حال این ائتلاف هنوز نتوانسته حملات حوثی‌ها را متوقف کند.

پیش‌تر در حمله موشکی حوثی‌ها به یک کشتی یونانی سه ملوان کشته شدند. این نخستین بار بود که حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها در یکی از شلوغ‌ترین آب‌راه‌های جهان، منجر به تلفات جانی شد.

فرمانده سنتکام به تازگی در یک نشست نمایندگان سنا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا آمریکا کشتی‌های بهشاد و ساویز ایران را که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای حمله به نیروهای آمریکا هستند، غرق نمی‌کند، گفت او برای حمله به کشتی‌های ایران اختیار ندارد و برای چنین اقدامی جو بایدن باید اجازه دهد.

آمریکا در ماه‌های اخیر مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه را نیز بمباران کرده است.

به عنوان نمونه پیش‌تر ویدیو‌هایی منتشر‌ شده‌اند که نشان می‌دهند شامگاه جمعه ۱۳ بهمن‌، آمریکا حملات هوایی به مواضع نیرو‌های قدس سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه انجام داد.

سنتکام اعلام کرد ارتش آمریکا با چندین فروند هواپیمای جنگنده، از جمله بمب‌افکن‌هایی که از ایالات متحده آمده‌اند به بیش از ۸۵ سایت شامل مراکز فرماندهی، راکتی و موشکی، انبار‌های پهپادی و نیز تاسیسات زنجیره تامین لجستیک و مهمات برای گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان آن‌ها در سپاه، حمله کردند.

این حملات در پاسخ به حمله روز یک‌شنبه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه ارتش آمریکا در مرز اردن بود که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر

شنیداری

پادکست‌ها