دادگاهی در ایالت ایلینوی حضور ترامپ را در رقابت‌های انتخاباتی منع کرد

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۰

یک قاضی ایالت ایلینوی، روز چهارشنبه ۹ اسفند دونالد ترامپ را از حضور در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه این ایالت منع کرد. علت صدور این حکم، نقش ترامپ در شورش شش ژانویه ۲۰۲۱ و حمله به ساختمان کنگره است اما صدور این حکم به تعویق افتاده بود.

تریسی پورتر، قاضی منطقه کوک، به نفع کسانی رای داد که استدلال می‌کنند ريیس‌جمهوری سابق به دلیل نقض بند ضد شورش اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده باید رد صلاحیت شود و اجازه شرکت در رای‌گیری اولیه ایالت ایلینوی در ۱۹ مارس و رای‌گیری عمومی در پنج نوامبر را نیابد.

نتیجه نهایی پرونده ایلینوی و دیگر چالش‌های مشابه دونالد ترامپ احتمالا در رسیدگی دیوان عالی ایالات متحده تعیین خواهد شد. این دیوان، استدلال‌های مربوط به صلاحیت ترامپ را در روز هشتم فوریه بررسی کرد.

گروه مدافع آزادی بیان برای مردم که رهبری تلاش‌ها برای جلوگیری از نامزدی ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت ایلینوی را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای از این حکم به عنوان یک «پیروزی تاریخی» ستایش کرد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «این یک حکم غیرقانونی است که ما به سرعت به آن اعتراض خواهیم کرد.»

پیش از این دو ایالت کلرادو و مین، ترامپ را از نامزدی در ایالت‌های خود منع کردند. این احکام با استناد به بخش سوم اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی صادر شد. بر اساس این بخش، هر کسی که در حمایت از قانون اساسی ایالات متحده سوگند یاد کند و سپس در قیام یا شورش علیه آن شرکت کرده یا به دشمنان آن کمک یا آرامش داده باشد، از گرفتن مناصب دولتی منع می‌شود.

با این حال تصمیم این دو دادگاه به علت درخواست تجدید نظر ترامپ به حالت تعلیق درآمده است.

حامیان ترامپ در روز شش ژانویه ۲۰۲۱ به پلیس حمله کردند و به ساختمان کنگره هجوم بردند تا از تایید انتخابات ۲۰۲۰ که در آن جو بایدن پیروز شد، جلوگیری کنند.

دیوان عالی ایالت متحده در حال حاضر در حال بررسی درخواست تجدید نظر ترامپ برای رد صلاحیت او در کلرادو است.

به نظر می‌رسد قضات در واشینگتن در جریان بحث‌های شفاهی در این پرونده نسبت به این تصمیم تردید کرده‌اند و نگران هستند اقدامات گسترده ایالت‌ها بر انتخابات ملی تاثیر بگذارد.

دیوان عالی ایالات متحده روز چهارشنبه ۹ اسفند موافقت کرد درباره ادعای ترامپ مبنی بر داشتن مصونیت از پیگرد قانونی به‌دلیل تلاش او برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تصمیم بگیرد.

این اقدام دیوان عالی آمریکا، کمکی به کارزار انتخاباتی ترامپ محسوب می‌شود که می‌کوشد با به تعویق انداختن پیگرد کیفری، بار دیگر به کاخ سفید بازگردد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها