ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی پیشین، خواستار تحریم فعالانه انتخابات شد

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۲

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، انتخابات در جمهوری اسلامی را نمایشی، فرمایشی، مهندسی شده و انتصابی خواند و از آزادی‌خواهان، عدالت‌طلبان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی خواست انتخابات پیش رو را تحریم کنند.

قدیانی در بیانیه‌ای نوشت: «عدم شرکت کافی نیست. [انتخابات] باید تحریم شود؛ چرا که تحریم امری فعال است و تحریم کننده از دیگران هم تقاضا می‌کند که رای ندهند.»

او هوشمندی مردم ایران را در تحریم انتخابات پیشین ستود و گفت آن‌ها در گذشته فراخوان‌های شرکت در انتخابات را با جواب منفی پاسخ دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «اکثریت قاطع ملت پیشاپیش خیمه‌شب‌بازی انتخابات را تحریم کرده‌اند چون به‌ درستی دریافته‌اند شرکت در انتخابات، تحکیم پایه‌های به شدت متزلزل قدرت شیطانی علی خامنه‌ای، خودکامه قدرت‌پرست ایران است و شرکت در انتخابات لگد‌مال کردن خون شهدای عزیزی است که مخلصانه خون خود را نثار آزادی، دمکراسی، عدالت و رهایی از شر استبداد کردند.»

قدیانی عده‌ای از فعالان سیاسی را به «تحلیل‌بافی» متهم کرد و گفت آن‌ها با «توجیهاتی حیرت‌آور و آسمان ریسمان کردن‌های عجیب و غریب و سفسطه‌های سرد و سست، فرافکنی می‌کنند تا شاید بتوانند با آوردن عده‌ای ولو اندک پای صندوق‌های رای، به بقای این نظام ورشکسته یاری رسانند».

به نظر می‌رسد سخنان او در انتقاد از ۱۱۰ فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب باشد که روز ۲۳ بهمن با انتشار بیانیه‌ای خواستار شرکت مردم در انتخابات و رای دادن به «نامزدهای میانه‌رو» شدند.

این بیانیه با واکنش‌های منفی گسترده مردم و فعالان سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران مواجه شد و بسیاری، این اصلاح‌طلبان را به قدرت‌طلبی و زدن نان در خون مردم متهم کردند.

قدیانی در ادامه بیانیه خود جمهوری اسلامی را نظام استبداد دینی دانست و تاکید کرد حکومت ایران ذاتا با انتخابات، آزادی و دموکراسی در تناقض است: «علی خامنه‌ای و اعوان و انصارش اساسا انسان را موجودی انتخاب‌گر نمی‌دانند بلکه انسان را موجودی منقاد و مطیع می‌خواهند.»

او خامنه‌ای را قدرت‌پرست، متوهم و نیرنگ‌باز خواند و افزود جمهوری اسلامی در تمامی این سال‌ها مردم ایران را با وعده اصلاح در حکومت فریفته و آن‌ها را پای صندوق‌های رای کشانده است.

پیش‌تر مصطفی تاجزاده، از مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی که اکنون به دلیل انتقادهایش از حکومت با اتهام‌های سیاسی زندانی شده، در پیامی با شرکت در انتخابات پیش رو مخالفت کرد.

او در پیام خود نوشت: «از اشتباهات استراتژیک آقای خامنه‌ای، بی‌معنا کردن انتخابات و بی‌اثر و بی‌خاصیت کردن نهادهای انتخابی، به‌ ویژه پارلمان است. سلب اختیارات مجلس، تشکیل نهادهای موازی قانون‌گذاری، رد صلاحیت چهره‌های مستقل و صاحب‌نظر همراه با سیاست‌های توسعه‌ستیز رهبری، ناکامی مجلس آینده را با هر ترکیبی و با هر میزان رای مردم محتوم کرده است.»

در سال‌های اخیر و به دنبال مشکلات شدید اقتصادی، سرکوب گسترده منتقدان و نظارت استصوابی شورای نگهبان، مشارکت مردم ایران در انتخابات کاهشی چشمگیر یافته که این موضوع به بحران مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی دامن زده است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود این انتخابات پایین‌ترین میزان مشارکت را در طول تاریخ جمهوری اسلامی ثبت کند.

این اولین انتخابات پس از آغاز خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی است.

بر اساس شواهد، برخی به دلیل این اعتراضات اساسا جایی برای شرکت در انتخابات نمی‌بینند اما مقام‌های جمهوری اسلامی سعی می‌کنند با روش‌های مختلف همچنان بازار انتخابات را گرم نگه دارند.

نتایج نظرسنجی «نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۲» که از سوی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) مستقر در هلند انجام شده، نشان می‌دهد ۷۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در انتخابات رای نمی‌دهند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها