«اوپنهایمر» با هفت جایزه بزرگترین برنده بفتای ۲۰۲۴

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

کمتر از یک ماه قبل از مراسم جوایز اسکار، فیلم سینمایی «اوپنهایمر» جدیدترین ساخته کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی-آمریکایی، درباره زندگی جی. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان و معروف به «پدر بمب اتمی» با دریافت هفت جایزه موفق‌ترین فیلم جوایز بفتای ۲۰۲۴ شد.

مراسم اعطای جوایز بفتا، مهم‌ترین جوایز سینمایی بریتانیا، شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن در لندن برگزار شد.

اوپنهایمر که در ۱۳ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود، توانست در هفت رشته رقبای خود را ناکام بگذارد.

این فیلم جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (رابرت داونی جونیور)، بهترین بازیگر مرد نقش اول (کیلین مورفی)، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین موسیقی فیلم را به دست آورد.

اپنهایمر تاکنون نزدیک به یک میلیارد دلار فروش داشته است.

نولان پس از دریافت جایزه گفت که تسلیحات هسته‌ای «موضوعی نیهیلیستی است و فیلم به ناچار آن را منعکس می‌کند».

با وجود هفت جایزه بفتا برای اوپنهایمر، این فیلم نتوانست رکورد فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را که پیشتر ۹ بفتا را به دست آورده، بشکند.

پس از اوپنهایمر، فیلم «بیچارگان» پنج بفتا را به دست آورد: بهترین طراحی تولید، بهترین بازیگر زن نقش اول برای اما استون، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره‌پردازی.

فیلم «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی جاناتان گلیزر نیز سه بفتا را به دست آورد: بهترین صدا، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین فیلم بریتانیایی.

این فیلم محصول بریتانیاست که در لهستان با بازیگران عمدتا آلمانی فیلمبرداری شده است.

دیگر برندگان جوایز بفتا نیز عبارت‌اند از: بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای داواین جوی راندولف (جاماندگان)، بهترین فیلمنامه اصلی برای «آناتومی یک سقوط»، بهترین فیلمنامه اقتباسی برای «داستان آمریکایی»، بهترین انیمیشن بلند برای «پسر و مرغ ماهیخوار» (هایائو میازاکی)، بهترین مستند برای «۲۰ روز در ماریوپل» (مستیسلاو چرنوف، رینی آرونسون راث).

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
برنامه با کامبیز حسینی
خبرها
مستند کوتاه - نیم‌قرن اوین

شنیداری

پادکست‌ها