پارلمان ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴

پارلمان ترکیه با درخواست سوئد برای ملحق شدن به ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرد. این اقدام به ماه‌ها کشمکش و نزاع سیاسی میان آنکارا و غرب بر سر عضویت سوئد در ناتو پایان داد.

درخواست سوئد با ۲۸۷ رای موافق در برابر ۵۵ رای مخالف در پارلمان ترکیه به تصویب رسید. اکثریت پارلمان در اختیار نمایندگان طرفدار رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه است.

فواد اوکتای، رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ترکیه و عضو حزب حاکم «عدالت و توسعه» در جریان بررسی درخواست سوئد برای عضویت در ناتو در صحن عمومی پارلمان گفت: «ما از گسترش ناتو به منظور تقویت اقدامات بازدارنده این ائتلاف حمایت می‌کنیم. امیدواریم رویکرد فنلاند و سوئد در مبارزه با تروریسم سرمشقی برای سایر متحدان ما باشد.»

پیش از این و در روز پنجم دی کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ترکیه با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو موافقت کرد.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، دو کشور سوئد و فنلاند خواستار پیوستن به ناتو شدند. فنلاند در آوریل سال ۲۰۲۳ به ناتو پیوست اما درخواست سوئد به دلیل مخالفت ترکیه و مجارستان به عنوان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به سرانجام نرسید.

آنکارا دلیل مخالفت خود را حضور آزادانه گروه‌های کُرد در سوئد اعلام کرده بود. ترکیه این گروه‌ها را تروریست می‌داند.

روابط آنکارا و استکهلم پس از چندین مورد قرآن‌سوزی در سوئد تیره‌تر شد.

جف فلیک، سفیر آمریکا در آنکارا با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم پارلمان ترکیه قدردانی کرد.

برای نهایی شدن موافقت آنکارا با عضویت استکهلم در ناتو، موافقت پارلمان باید در گام بعدی به تایید اردوغان برسد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، ضمن استقبال از اقدام پارلمان ترکیه گفت کشورش مشتاقانه در انتظار آن است که اردوغان موافقت خود را با عضویت سوئد در ناتو نهایی کند.

خبرگزاری رویترز نوشت انتظار می‌رود اردوغان در روزهای آتی قانون مربوط به پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی را به امضا برساند.

به دنبال این اقدام، استکهلم یک گام دیگر به عضویت در این سازمان نزدیک‌تر خواهد شد.

تنها کشور عضو ناتو که هنوز با درخواست سوئد موافقت نکرده، مجارستان است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دارد.

اوربان روز سوم بهمن از اولف کریسترسون، همتای سوئدی خود دعوت کرد برای دیدار و گفت‌وگو درباره ملحق شدن استکهلم به ناتو، به مجارستان سفر کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ضمن استقبال از اقدام پارلمان ترکیه گفت روی مجارستان برای بررسی هر چه سریع‌ترِ درخواست عضویت سوئد و تصویب آن حساب کرده است.

به گزارش رویترز، پارلمان مجارستان تا اواسط ماه فوریه (اواخر بهمن) تعطیل است.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اسقبال از موافقت ترکیه گفت پیوستن سوئد به ناتو باعث تقویت امنیت اروپا و بهبود روابط اتحادیه اروپا و ناتو خواهد شد.

پیش از جنگ اوکراین، سوئد برای دهه‌ها با پیوستن به ناتو مخالف بود. عضویت احتمالی این کشور در ناتو دیوار دفاعی این ائتلاف را در برابر روسیه در دریای بالتیک تقویت خواهد کرد.

قبل از تلاش برای پیوستن به ناتو، سوئد به مدت ۲۰۰ سال از نظر نظامی با هیچ ارتش دیگری متحد نشده بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها