کاهش ناگهانی سهمیه بنزین سه هزار تومانی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۲

حدود یک ماه پس از وعده مسوولان جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر نکردن قیمت یا سهمیه‌های بنزین در ایران، یک رسانه وابسته به سپاه پاسداران، خبر داد که سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه دوم بهمن با اعلام این خبر افزود که ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیز از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

مهلت این ذخیره پیش از این، ۹ ماه و به‌ میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود.

خبرگزاری تسنیم تاکید کرد امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.

خبرگزاری ایسنا نیز کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر را تایید و علت آن را«مقابله با قاچاق» اعلام کرد. این خبرگزاری به نقل از جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی افزود که «این موضوع ارتباطی با سهمیه ۶۰ لیتر ماهانه ندارد.»

برخی رسانه‌های ایران این کاهش سهمیه بنزین را «ناگهانی» توصیف کرده‌اند، زیرا هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی پیش از این در این زمینه صورت نگرفته بود.

هنوز وزارت نفت واکنشی به انتشار خبر تسنیم نداده است.

یک رسانه اقتصادی نوشت تغییر غیرمنتظره سقف ذخیره کارت سوخت از سوی وزارت نفت هم خودروهای سواری و هم موتورسیکلت‌ها را در بر می‌گیرد.

این تصمیم وزارت نفت جمهوری اسلامی در حالی است که حدود یک ماه پیش و پس از هک سراسری جایگاه‌های سوخت در ایران، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصمیم دولت برای کاهش سهمیه‌های بنزین را رد کرده بود.

چند روز پس از این اظهارات، کامیون‌داران در روز سه‌شنبه هفتم آذر در تهران در اعتراض به کمبود سوخت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این تجمع شعارهایی از جمله «مسوول بی‌کفایت، استعفا استعفا» سر داده شد.

در جریان هک شدن جایگاه‌های سوخت در ایران نیز مردم مجبور شده بودند که از بنزین با قیمت آزاد استفاده کنند.

یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران اینترنشنال، خطاب به مسوولان جمهوری اسلامی گفت: «گیرم که جایگاه‌های سوخت شما هک شده، چرا بنزین را با قیمت آزاد به مردم می‌فروشید؟ تاوان بی‌لیاقتی شما را باید مردم بدهند؟»

به دلیل حمل و نقل کالا و همچنین سیستم‌های حمل و نقل شهری ایران، قیمت سوخت در ایران یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت دیگر اجناس است و گران‌ شدن آن بر گران شدن دیگر کالاها تاثیر مستقیم دارد.

در دوره‌های مختلف تصمیم دولت به سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین، اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

بزرگ‌ترین این اعتراضات در آبان ماه ۹۸ رخ داد که به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان را کشتند.

در خردادماه امسال، اطلاعات اختصاصی به ایران اینترنشنال رسید که نشان می‌داد طرح افزایش قیمت بنزین در ایران وارد فاز اجرایی شده و بنزین سه نرخی وارد چرخه اقتصاد ایران خواهد شد.

بر اساس آن اطلاعات، همه دستگاه‌ها برای اجرای طرح جدید بنزین در آماده‌باش بودند.

در شهریورماه نیز اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی بود که زیرساخت‌های طرح کاهش سهمیه بنزین یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای و تخصیص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها از یک سال پیش از آن فراهم شده است.

این اطلاعات اختصاصی نشان می‌دهند دستگاه‌های امنیتی به منظور به حداقل رساندن اعتراضات پس از کاهش سهمیه و افزایش قیمت بنزین آزاد، به دنبال توزیع یارانه بنزین بین خانوارهای بدون خودرو و فراهم ساختن امکان فروش آن به قیمت آزاد هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر
تاریخ شفاهی - فصل چهارم
خبر

شنیداری

پادکست‌ها