جزییات تازه از محدودیت‌‌های فروش نان به شهروندان

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۱

گزارش رسانه‌ای حاکی است که با وجود اظهارات ضد و نقیض مقام های دولتی، محدودیت‌ فروش نان در سراسر کشور اعمال شده و عرضه بیش از تعداد مشخصی از انواع نان به یک نفر با یک کارت بانکی ممنوع شده است.

وبسایت اقتصاد۱۰۰ روز یکشنبه اول بهمن در گزارشی به اظهارات ضدونقیض مقام‌های دولتی و نانوایان در این زمینه پرداخت.
طی روزهای گذشته، گزارش‌های ضد و نقیضی درباره یک ابلاغیه اتحادیه نانوایان منتشر شده که بر اساس آن، خرید نان «بیش از چهار عدد با یک کارت بانکی» برای شهروندان ممنوع است.

اقتصاد۱۰۰ نوشت که اخبار تایید شده صنفی نشان می‌دهد فروش «بیش از سه نان بربری با یک کارت بانکی» ممنوع است.
بر اساس این گزارش، اگر نانوایی به این محدودیت پایبند نباشد، در سامانه نانینو پیامی با عنوان «فروش نامتعارف» دریافت می‌کند که این پیام به نشانه‌ جریمه نانوایی است.

امیر کرملو رییس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت: «نانوایان تهران برای کسب امتیاز لازم کارنامه نانی‌نو، باید هر کیسه‌ آرد را در نان تافتون به ۲۲ نفر، نان بربری به ۳۲ نفر و در نان لواش به ۴۰ نفر با کارت بانکی متفاوت بفروشند.»

او افزود: «اعضای اتحادیه نانوایان سنتی تهران در اعتراض به کاهش سهیمه‌های آرد برخی نانوایان روز گذشته به دیدار رییس اتاق اصناف تهران رفتند و مقرر شد کمیته‌ای ۱۰ نفره از این اتحادیه جلساتی مشترک با متولیان مربوطه در حوزه نان داشته باشند.»

اقتصاد ۱۰۰ نوشت که با توجه به تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ قرص نان تافتون از هر کیسه آرد و اینکه نانوا باید این نان را به ۲۲ نفر بفروشد، فروش بیش از ۱۰ تا یازده قرص نان تافتون به هر کارت بانکی ممنوع شده است.

بر اساس ارزیابی این وبسایت اقتصادی، با توجه به اینکه تعداد نان بربری تولیدی از هر کیسه آرد ۱۰۰ تا ۱۱۰ قرص عنوان شده و نانوا باید این تعداد را حداقل به سی و دو نفر نفر بفروشد، فروش بی از سه تا سه و نیم نان بربری به هر کارت بانکی ممنوع است.

همچنین بر اساس این ارزیابی، فروش بیش از ۱۰ نان لواش به هر نفر ممنوع است.

سه روز قبل، محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت «هیچ اتفاقی در عرصه عرضه نان صورت نگرفته» است.
او اقدامات جدید در حوزه فروش نان را «ساماندهی به وضعیت نان و پیشگیری از قاچاق آرد و نان» توصیف کرد و افزود که مقرر شده نانوایان میزان فروش نان را ثبت کرده و همچنین فروش را تنها با کارت بانکی انجام دهند.

این طرح دولت عملا سهمیه آرد نانوایان را کاهش داده است.

محمدجواد کرمی، نایب رییس اتحادیه نانوایان سنتی، در اواخر دی‌ماه گفت: «سامانه فروش هوشمند نان، سهمیه آرد برخی نانوایان را به شدت کاهش داده است».

او افزود: «از آنجا که متولی این امر مشخص نیست ما حتی نمی‌دانیم که چه دستگاهی باید در این خصوص پاسخگو باشد.»

در تیرماه امسال، اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌داد که نان یارانه‌ای در برخی از استان‌ها به صورت محدود عرضه می‌شود که موجب ایجاد صف‌های طولانی شده است.

یک منبع آگاه با تایید کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه‌بندی نان در برخی مناطق، به ایران اینترنشنال گفت: «طرح آزادسازی قیمت و پرداخت یارانه نان به دهک‌‌های پایین در دست بررسی است.»

پیشتر، مقام‌های دولتی در ایران، افزایش قیمت و سهمیه‌بندی نان سنتی را خطوط قرمز خود اعلام کرده‌‌ بودند.

علاوه بر سهمیه‌بندی، گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی از افزایش قیمت است.

یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران اینترنشنال گفت که بر خلاف اظهارات مسئولان، قیمت نان بربری در نانوایی‌های تهران افزایش یافته و برخی از نانوایی‌ها از فروش نان ساده خودداری می‌کنند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها