پلیس بریتانیا برای مقابله با تهدید ایران، چین و روسیه واحد جدیدی تشکیل داد

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰

پلیس بریتانیا اعلام کرد برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی، چین و روسیه واحد جدیدی تشکیل داده است. بر اساس این اعلام، با توجه به انتخابات سال جاری در بریتانیا، نگرانی‌های فراوانی در ارتباط با این خطرها وجود دارد.

مت جاکس، رییس پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا روز جمعه گفت که شواهد و احساس در میان افسران این بخش این است که چالش ایجاد شده از سوی کشورهای متخاصم بریتانیا «اکنون بزرگ‌تر از دوران جنگ سرد است».

او به خبرنگاران گفت: «ما در مورد بخش‌هایی از دستگاه دولتی ایران، چین و روسیه صحبت می‌کنیم.»

بریتانیا خرداد گذشته یک قانون امنیت ملی را تصویب کرد تا جاسوسی، سرقت اسرار تجاری و مداخله در نظام سیاسی این کشور را برای کشورهای دیگر دشوارتر کند.

رییس پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا گفت واحد تحقیقات تخصصی تازه، از اختیارات جدید این قانون استفاده خواهد کرد.

او افزود: «ما آشکارترین بخش جامعه امنیتی بریتانیا خواهیم بود که واکنش خود را به این اقدامات دولت‌های متخاصم افزایش می‌دهد.»

این مقام ارشد امنیتی بریتانیا گفت حجم اطلاعات نادرست آنلاین در سال انتخاباتی کنونی بیش از هر سال انتخابات پیشین در بریتانیا است.

او افزود که پلیس نگران توطئه برای کشتن ناراضیان یا مخالفان سیاسی است.

به گفته جاکس، در دو سال گذشته بیش از ۱۵ تهدید مستقیم به دستگاه دولتی ایران مرتبط بوده است.

رییس پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا در ادامه گفت درگیری در اسرائیل و غزه تسریع‌کننده این روند بوده است و این پتانسیل وجود دارد که افراد مستعد را به سمت تروریسم سوق دهد.

او در نشستی خبری با خبرنگاران گفت که اظهارات و هشدارهایش «فقط لفاظی نیست»: «شاخص‌های خاصی وجود دارد که ما روی آن‌ها تمرکز خواهیم کرد.»

از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و آغاز جنگ دیگری در غزه، پلیس ضد تروریسم بریتانیا شاهد افزایش بی‌سابقه‌ مطالب آنلاینی بوده که به طور بالقوه قوانین مربوط به تروریسم یا دیگر قوانین را نقض می‌کنند.

برخی از موارد مربوط به اطلاعات نادرست یا تصاویر نادرست تولید شده به وسیله هوش مصنوعی بوده و برخی دیگر شامل دستکاری تصاویر درگیری‌های قبلی در غزه.

اوایل دی‌ ماه، دادگاه کیفری مرکزی انگلستان محمدحسین دوتایف، تبعه اتریشی چچنی‌تبار، متهم پرونده اقدام‌ تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال را به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

بهمن‌ ماه گذشته، پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد این تبعه اتریشی به اتهام تلاش برای انجام جرایم مرتبط با عملیات تروریستی علیه ساختمان ایران‌اینترنشنال از سوی پلیس ضد تروریسم بریتانیا بازداشت شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون بارها ایران‌اینترنشنال و کارکنان آن را تهدید کرده‌اند و این تهدید‌ها در پی پوشش خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در یک سال اخیر به شکل قابل‌ توجهی افزایش یافته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها