تاکید نخست‌وزیر عراق بر ضرورت خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا را در این کشور «بی‌ثبات‌ کننده» خواند و خواستار مذاکره «قاعده‌مند» بر سر «خروج سریع» این نظامیان از عراق شد.

سودانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت بغداد هنوز تاریخ مشخصی برای خروج نظامیان آمریکایی در نظر نگرفته است.

او تاکید کرد رابطه بغداد و ائتلاف بین‌المللی باید مورد بازبینی قرار گیرد تا طرف‌های داخلی و خارجی نتوانند از آن به عنوان توجیهی برای فعالیت‌های خود که ثبات را در عراق و منطقه هدف قرار می‌دهد، استفاده کنند.

به گفته سودانی، مذاکره بر سر خروج نظامیان آمریکایی باید در فضایی مبتنی بر «درک و گفت‌وگو» انجام شود.

بسیاری از گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق مصرانه از دولت این کشور خواسته‌اند زمینه را برای خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی فراهم کند.

این درخواست‌ها پس از حملات اخیر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به سربازان آمریکایی مستقر در عراق و مقابله به مثل ایالات متحده شدت گرفته است.

از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، گروه‌های متحد تهران در عراق، سوریه و یمن، بارها مواضع آمریکا را در منطقه هدف قرار داده‌اند. آمریکا نیز در پاسخ حملاتی را علیه این گروه‌ها به انجام رسانده است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روز ششم دی در نامه‌ای به مجلس نمایندگان و سنای این کشور، با اشاره به حملات تلافی‌جویانه واشینگتن علیه شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در عراق، هدف از این عملیات را دفاع از نیروهای آمریکایی و جلوگیری از اقدامات مشابه جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش در حمله به مواضع ایالات متحده خواند.

در یکی از آخرین این برخوردها در روز ۱۴ دی، یک فرمانده و یک عضو گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی در حمله‌ای پهپادی به شرق بغداد کشته شدند.

«جنبش نجبا» که یک گروه ضد‌آمریکایی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد مشتاق طالب السعیدی، معاون فرمانده عملیات بغداد این گروه «در حمله آمریکایی‌ها» کشته شده است.

رویترز نوشت گروه‌های شیعه متحد تهران به صورت رسمی بخشی از نیروهای امنیتی عراق به شمار می‌روند.

پنتاگون روز ۱۸ دی اعلام کرد در حال حاضر برنامه‌ای برای خارج کردن بیش از دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در عراق ندارد.

سودانی در ادامه گفت‌وگو با رویترز پایان مناقشه غزه را تنها راه‌ جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه دانست و هشدار داد در صورت ادامه جنگ حماس و اسرائیل، این منطقه «حساس» که بخش اعظمی از انرژی جهان را تامین می‌کند، شاهد درگیری‌های بیشتری خواهد بود.

حمله مرگ‌بار حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر جان حدود هزار و ۲۰۰ نفر را گرفت.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، تا کنون بیش از ۲۳ هزار فلسطینی نیز در حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها