کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داد وسام (جواد) الطویل، از فرماندهان ارشد حزب‌الله، روز دوشنبه ۱۸ دی در حمله هوایی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان کشته شد.

بر اساس این گزارش، خودروی طویل در روستای مجدل سلم در جنوب لبنان هدف قرار گرفت. یکی دیگر از اعضای حزب‌الله نیز در این حمله جان خود را از دست داد.

به گفته رویترز، طویل معاون یکی از واحدهای «فوج رضوان» حزب‌الله بود. یورونیوز هم به نقل از رسانه‌های لبنانی خبر داد او اخیرا به عنوان «فرمانده میدانی» این گروه انتحاب شده بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت طویل نقشی محوری در عملیات حزب‌الله در جنوب لبنان ایفا می‌کرد. گفته می‌شود که او فرمانده حمله موشکی به پایگاه هوایی مرون در شمال اسرائیل بود.

حزب‌الله لبنان، از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن طویل را تایید کرد.

یک منبع امنیتی در گفت‌وگو با رویترز جان باختن این فرمانده را رخدادی «دردناک» برای حزب‌الله توصیف کرد.

از زمان آغاز مناقشه کنونی خاورمیانه در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، دست‌کم ۱۳۰ تن از شبه‌نظامیان حزب‌الله در بمباران‌های ارتش اسرائیل جان خود را از دست دادند. ۱۷ عضو این گروه هم در سوریه کشته شدند.

در روزهای گذشته آتش‌باری متقابل میان اسرائیل و حزب‌الله پس از حمله پهپادی منتسب به تل‌آویو به منطقه شیعه‌نشین ضاحیه در بیروت و کشته شدن صالح العاروری، نایب رییس حماس، شدت گرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای مذاکره درباره بحران خاورمیانه به منطقه سفر کرده، روز ۱۷ دی در دوحه، پایتخت قطر هشدار داد «منازعه کنونی به راحتی می‌تواند گسترش یابد و باعث رنج و ناامنی بیشتر شود.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل جمهوری اسلامی را به تلاش برای ایجاد قدرت‌های نظامی در اطراف اسرائیل متهم کرد و گفت کشورش تنها با یک دشمن مبارزه نمی‌کند، بلکه در حال نبرد با «یک محور» است.

گالانت تهدید کرد که در صورت ادامه حملات حزب‌الله، اسرائیل اقدامات خود در نوار غزه را در بیروت «کپی پیست» خواهد کرد.

جمهوری اسلامی از مداخله نظامی مستقیم در مناقشه حماس و اسرائیل اجتناب ورزیده اما هم‌زمان کوشیده از طریق گروه‌های نیابتی خود در منطقه، مانند حزب‌الله و حوثی‌های یمن، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.

روزنامه واشینگتن پست روز ۱۷ دی با استناد به گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نوشت دولت جو بایدن «به صورت خصوصی» به رهبران اسرائیل هشدار داده که از وارد شدن به جنگ با حزب‌الله پرهیز کنند.

واشینگتن پست افزود مقام‌های آمریکایی بیم دارند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای در امان ماندن از انتقادات داخلی و تضمین بقای سیاسی خود، تشدید تنش‌ها با حزب‌الله را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرد.

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل در واکنش به این مطلب، به صورت تلویحی از نتانیاهو حمایت و اعلام کرد تمامی اعضای کابینه جنگ این کشور با اقدام نظامی احتمالی علیه حزب‌الله در صورت موثر واقع نشدن دیپلماسی، موافق هستند.

او افزود: «اسرائیل به راه‌حل دیپلماتیک علاقه‌مند است» اما در صورت عدم تحقق این گزینه، خود نسبت به «حذف تهدیدات» در مرز لبنان اقدام خواهد کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها