بایدن به کنگره: آمریکا در راستای امنیت ملی خود به شبه‌نظامیان عراق حمله کرد

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶

جو بایدن در نامه به دو صحن کنگره، حمله اخیر نیروهای آمریکایی به مقر شبه‌نظامیان عراقی را در راستای امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده خواند. در پی این حمله‌ها، دولت عراق گفت توجیه حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در این کشور پایان یافته است.

بایدن جمعه ۱۵ دی ماه در نامه خود به سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بر آمادگی واشینگتن برای اقدام‌های بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

در حمله روز پنج‌شنبه ۱۴ دی آمریکا به یک مرکز پشتیبانی لجستیکی حشد الشعبی، گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی، در شرق بغداد، یک فرمانده و یک عضو این گروه کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

العربیه گزارش داد فرماندهان حشد الشعبی که در بغداد هدف قرار گرفتند، از مرز با سوریه بازگشته بودند.

نخست‌وزیر عراق حمله به مقر حشد الشعبی را نقض حاکمیت این کشور دانست.

در پی این حمله، نخست وزیر عراق گفت که توجیه حضور نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در این کشور پایان یافته و از تشکیل کمیته‌ای دوجانبه برای برنامه‌ریزی درباره خروج نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از این کشور خبر داد.

دفتر نخست‌وزیری عراق ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا را مسئول حمله به مقر گروه حشد الشعبی خواند و اعلام کرد هدف قرار دادن مقرهای امنیتی، توافق‌ها و تفاهم‌ها با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا را تضعیف می‌کند.

از زمان آغاز مناقشه کنونی در خاورمیانه به دنبال جنگ میان اسرائیل و حماس که از روز هفتم اکتبر آغاز شد، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و یمن بارها به اهداف آمریکا حمله کرده‌اند.

این گروه‌ها به این دلیل که آمریکا از اسرائیل حمایت کرده، به نیروهایی آمریکایی حمله می‌کنند.

جنگ کنونی غزه پس از حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

پیش از این جنگ نیز گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی حملاتی پهپادی و موشکی علیه نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم مستقر در عراق و سوریه انجام می‌دادند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
اقتصاد و بازار
خبرها
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها