مسکو از تصرف شهر ماریانکا در شرق اوکراین خبر داد؛ کی‌یف تکذیب کرد

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۰۵

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد نظامیان این کشور کنترل کامل شهر ماریانکا را در شرق اوکراین به دست گرفته‌اند. کی‌یف این ادعا را تکذیب کرد. در صورت تثبیت تسلط مسکو بر ماریانکا، این بزرگ‌ترین دستاورد ارتش روسیه از زمان تصرف شهر استراتژیک باخموت در ماه می خواهد بود.

شبکه خبری الجزیره نوشت شویگو در تماسی ویدیویی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، خبر تصرف ماریانکا را به او اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، پوتین تصرف ماریانکا را «یک موفقیت» برشمرد و گفت این رخداد به نیروهای روسیه این فرصت را می‌دهد که وسعت عملیاتی بیشتری در منطقه داشته باشند.

ماریانکا در جنوب غربی دونتسک، از مناطق تحت اشغال روسیه قرار دارد. پیش از شروع درگیری‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کردند اما بر اساس گزارش الجزیره، ماریانکا اکنون به «شهر ارواح» بدل شده است.

اولکساندر اشتوپون، سخنگوی ارتش اوکراین با رد ادعای مسکو گفت کنترل ماریانکا به دست نظامیان روسیه نیفتاده است و سربازان اوکراینی هنوز در شهر حضور دارند.

در سوی دیگر، روزنامه ایندیپندنت روز پنجم دی از وقوع انفجارهایی در بندر کریمه، از مناطق تحت اشغال روسیه خبر داد.

بر اساس این گزارش، مواضع ارتش روسیه در کریمه هدف حملات هوایی گسترده‌ای قرار گرفتند.

ارتش اوکراین مسوولیت این حملات را پذیرفت و اعلام کرد در جریان این عملیات یک ناو نیروی دریایی روسیه منهدم شد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز چهارم دی گفت نیروی هوایی این کشور دو جت جنگنده روسیه را در آسمان اوکراین شناسایی و سرنگون کردند.

زلنسکی این رخداد را در ایام کریسمس و در آستانه سال جدید میلادی به فال نیک گرفت.

سربازان اوکراینی در نزدیکی خط مقدم به مناسبت کریسمس شمع روشن کردند

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نوشت بر خلاف پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه در اوایل سال ۲۰۲۳، اوکراین نتوانست در صحنه نبرد با روسیه ورق را به نفع خود برگرداند.

سی‌ان‌بی‌سی افزود انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ سال دشوارتری برای اوکراین در عرصه جنگ با روسیه باشد.

وب‌سایت خبری فارین پالیسی گزارش داد هم‌زمان با ورود مناقشه روسیه و اوکراین به سومین زمستان خود، هنوز آینده این جنگ نامشخص است.

به گفته فارین پالیسی، هیچ یک از این دو کشور در طی سال گذشته نتوانستند موفقیت نظامی چشمگیری در زمینه تصرف مناطق تحت کنترل طرف مقابل به دست آورند.

بسیاری از کارشناسان نظامی و چهره‌های سیاسی با اشاره به فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین می‌گویند درگیری‌ها میان طرف‌های درگیر به بن‌بست رسیده است.

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس و از متحدان اصلی پوتین روز هفتم آبان هشدار داد که روسیه و اوکراین در جنگ با یکدیگر به بن‌بست رسیده‌اند.

شعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، اکنون توجه‌ها را به خاورمیانه معطوف کرده و جنگ اوکراین به حاشیه رفته است. این امر نگرانی کی‌یف را در پی داشته که برای ادامه رویارویی با روسیه به کمک‌های مالی و نظامی کشورهای غربی وابسته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها