واکنش جمهوری اسلامی به حمایت دوباره روسیه از مواضع امارات در مورد جزایر سه‌گانه

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۳۰

در پی حمایت دوباره روسیه از موضع امارات متحده عربی در مورد حاکمیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد ایران در حفظ تمامیت سرزمینی خود «ذره‌ای تردید نخواهد داشت».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، بخش مربوط به جزایر سه‌گانه مورد مناقشه میان ایران و امارات متحده عربی را «بی‌اساس و مردود» دانست و آن را محکوم کرد.

کنعانی گفت: «جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج فارس، تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.»

او افزود: «جمهوری اسلامی ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیتی خود بر جزایر سه‌گانه را قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و هر ادعایی از هر طرف را در این خصوص مردود تلقی می‌کند و به هیچ وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد.»

نشست مشترک روسیه و کشورهای عربی روز چهارشنبه ۲۹ آذر در مراکش و بدون حضور الجزایر که از متحدان روسیه در شمال آفریقا به شمار می‌رود، برگزار شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در این نشست شرکت کرده بود، همراه وزیران خارجه کشورهای عربی حاضر، خواستار امنیت کشتی‌رانی تجاری شد.

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در تابستان امسال نیز در نشست مشترک خود در مسکو با صدور بیانیه مشترکی خواستار «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مساله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بودند.

در آن زمان، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد سفیر روسیه در تهران «به وزارت خارجه احضار و اعتراض ایران نسبت به بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به او ابلاغ شد».

امارات متحده عربی از سال ۱۳۷۱ خواهان ارجاع این موضوع به دیوان بین‌المللی لاهه است.

ایران در مقابل، با طرح این نکته که مساله حاکمیت بر جزایر به طور قطعی و دائمی در سال ۱۹۷۱ تعیین شده است این درخواست را رد کرده و تنها برای مذاکره «برای رفع سوءتفاهم» اعلام آمادگی کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها