هشدار رییس انجمن فیزیوتراپی ایران درباره روند رو به رشد جمعیت سالمند کشور

جمعه ۱۴۰۲/۰۹/۲۴

دادن هشدار درباره افزایش جمعیت سالمند ایران ادامه دارد. احمد موذن‌زاده، رییس انجمن فیزیوتراپی ایران، روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر گفت اکنون هفت میلیون نفر از جمعیت برابر با حدود هشت درصد آن را افراد سالمند تشکیل می‌دهند.

موذن‌زاده پیش‌بینی کرد تعداد سالمندان ایران در سال ۱۴۱۰ به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد از کل جمعیت برسد.

اواخر اردیبهشت امسال علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران گفته بود ۴۴ درصد از ایرانیان را افراد میانسال و هفت درصد را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند.

در آماری نسبتا متفاوت، احمد دلبری، رییس انجمن علمی طب سالمندی ایران جمعیت سالمند را ۱۰ میلیون نفر اعلام کرده بود.

او نهم مهر امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا سرعت افزایش جمعیت سالمندان ایران را منحصر به‌ فرد و نگران‌کننده خوانده و گفته بود زمان سالمند شدن جوامع توسعه‌یافته، دو برابر کندتر از ایران است.

مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر بارها درباره پیری جمعیت ایران و کاهش نرخ زاد و ولد هشدار داده و گفته‌اند با روند فعلی رشد جمعیت، دو دهه دیگر به ازای هر پنج سالمند، یک کودک وجود خواهد داشت.

روز پنج‌شنبه رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت نرخ رشد کلی جمعیت ایران سالانه ۱/۶ درصد و در مقابل، نرخ رشد جمعیت سالمند آن حدود ۲/۵ درصد است.

موذن‌زاده به مشکلات جمعیت بزرگ سالمندان ایران در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و در این زمینه از «تغییرات فیزیولوژیک و استهلاک فیزیکی، روحی و روانی، کاهش قدرت عضلات، محدودیت‌های حرکتی و بیماری‌های ناتوان‌کننده» نام برد.

به گفته او، «افزایش طول عمر» کافی نیست و برای جمعیت سالمند «کیفیت زندگی و اثربخشی» در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران به شایع بودن شکستگی لگن بین سالمندان اشاره کرد و گفت ۲۰ درصد آنان طی یک سال بعد از چنین اتفاقی به دلایل مختلف فوت می‌کنند و ۸۰ درصد باقی مانده هم دیگر به سطح فعالیت عملکردی قبلی برنمی‌گردند.

در ایران به شکلی فراگیر و سیستماتیک معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی نه برای افراد دارای معلولیت و نه سالمندان مناسب‌سازی نشده‌اند.

افرادی که در ایران به دلیل سالمندی یا بیماری، حوادث و موارد دیگر دچار ناتوانی جسمی و حرکتی می‌شوند، معمولا محکوم به خانه‌نشینی و محرومیت از حضور در جامعه هستند.

رییس انجمن علمی طب سالمندی دو ماه پیش هشدار داده بود ایران با «اَبَر بحران سالمندی» روبه‌روست و مشکلات سالمندان نه فقط در بهداشت و درمان، که به حوزه بازنشستگی و چالش‌های فراتر از آن هم می‌رسد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
هراس از پیکرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها