دست‌کم ۲۷ زندانی طی ۶ روز در ایران اعدام شدند

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۳

بر اساس گزارش‌های منابع حقوق بشری، از روز جمعه ۱۷ آذر تا روز چهارشنبه ۲۲ آذر، دست‌کم ۲۷ زندانی در زندان‌های مرکزی کرج، قزل‌حصار کرج، اهواز، سنندج، بابل، قم، شیروان، عادل‌آباد شیراز، زاهدان، ارومیه و کرمانشاه اعدام شده‌اند. اعدام ۱۲ تن در روز چهارشنبه ۲۲ آذر انجام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی نوشت روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، هفت زندانی در زندان مرکزی کرج اعدام شدند.

سه تن از این زندانیان با اتهام «قتل عمد»، سه تن با اتهامات مربوط به «جرایم مواد مخدر» و یک تن دیگر با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران هویت چهار تن از این زندانیان را امین ذاکری، حمید اسماعیلی و خلیل حاجی‌آبادی با اتهامات مرتبط با مواد مخدر و میلاد بیده با اتهام محاربه عنوان کرده است.

طی این روز خلیل ماجدی در زندان سپیدار اهواز، داود خادمی در زندان مرکزی سنندج، حمید بخشایش در زندان قزل‌حصار کرج و عبید محمودی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه، همگی با اتهام «قتل» اعدام شدند.

رسانه‌های داخلی گزارش دادند حکم اعدام ضارب عباسعلی سلیمانی، نماینده سابق رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان و عضو مجلس خبرگان رهبری، روز چهارشنبه ۲۲ آذر در زندان بابل به اجرا درآمد.

روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه، یک زندانی به نام علی بابایی، ۳۸ ساله، با اتهامات مربوط به «جرایم مواد مخدر» در زندان شیروان و ابوالفضل عبدالملکی با اتهامات مربوط به «جرایم مواد مخدر»، در زندان مرکزی قم اعدام شدند.

طی این روز چهار زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران هویت این زندانیان را افشین جوشنی، طاهر عارفی، وحید سالمی و بهروز دیناربر، با اتهامات مرتبط با «جرایم مواد مخدر» عنوان کرده است.

پیش از آن در روز شنبه ۱۸ آذر، چهار زندانی بلوچ در زاهدان با اتهامات مربوط به «جرایم مواد مخدر» اعدام شدند.

سایت حال‌وش هویت سه تن از این افراد را احسان محمودزهی، عبدالباسط گرگیج و عبدالعزیز (حمل) شهلی‌بر عنوان کرد.

در این روز دست‌کم دو زندانی به‌نام‌های مهدی نصیری و عباس کتابی با اتهامات مربوط به «جرایم مواد مخدر» در زندان مرکزی قم اعدام شدند.

روز جمعه ۱۷ آذر ماه، سه زندانی به نام‌های علی شاهین‌ نژاد، صولت (حمید) توسن و جانعلی ندیمی درگاهی در زندان ارومیه اعدام شدند. این زندانیان پیشتر بابت اتهامات مرتبط با «جرایم مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۹ آذر در گزارشی با اعلام اینکه شمار اعدام‌های انجام شده به دست جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری میلادی به ۷۰۷ تن رسیده است، نوشت که این آمار در هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، در گزارش ماه آبان خود به مجمع عمومی این سازمان درباره نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به سرعت و میزان رشد نگران‌ کننده اجرای احکام اعدام هشدار داد.

به گفته گوترش، جمهوری اسلامی اعدام‌ها را «با سرعتی نگران‌کننده» انجام می‌دهد و تعداد افراد اعدام شده در هفت ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
گفت‌وگوی ویژه
جهان‌نما
چشم‌انداز

شنیداری

پادکست‌ها