فایننشال تایمز در گزارشی از تهران: جمیله سادات علم‌الهدی از سایه خارج می‌شود

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۲

فایننشال تایمز در گزارشی درباره عملکرد جمیله سادات علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی که حاوی گفت‌وگویی با این چهره جنجالی است، نوشت همسر رییس‌جمهوری و دختر امام جمعه مشهد، «از سایه خارج می‌شود».

جمیله سادات علم الهدی، دختر احمد علم‌الهدی و همسر ابراهیم رئیسی است که از زمان ریاست جمهوری او مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

فایننشال تایمز در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۱ آذر منتشر شد نوشت که برای همسر ۵۸ ساله یکی از رهبران جمهوری اسلامی، بسیار غیرعادی است که نظرات خود را ترویج کند؛ حتی اگر با یک چهره‌ تندروی جمهوری اسلامی ازدواج کرده باشد.

این روزنامه اضافه کرد که جمیله سادات علم‌الهدی تا کنون در جایگاه خود تصویر سنتی از یک زن در ایران را مخدوش کرده است.

علم‌الهدی از دفترش در دانشگاه دولتی بهشتی در تهران به فایننشال تایمز گفت: «من معلم هستم و بر نظریه‌های فلسفی متمرکز هستم. من مدت زیادی است که این کار را انجام می‌دهم اما اکنون به نظر می‌رسد که به طور تصادفی یک پلتفرم دارم و فعالیت‌هایم قابل مشاهده است.»

بر اساس این گزارش، علم‌الهدی، استاد فلسفه تربیتی و رییس پژوهشکده علم و فن‌آوری دانشگاه بهشتی است. او چهار دهه پیش با رئیسی ازدواج کرد و دو دختر از او دارد.

علم‌الهدی هم‌زمان در مقطع دکترا تحصیل کرد، به تدریس پرداخت و تا کنون هشت کتاب نیز نوشته است.

فایننشال تایمز با اشاره به این که جایگاه «بانوی اول» در فرهنگ سیاسی ایالات متحده گنجانده شده و هرگز ویژگی فضای سیاسی مردانه جمهوری اسلامی نبوده است، نوشت: «همسران روسای جمهوری قبلی ایران به ندرت در انظار عمومی دیده می‌شدند و به دنبال تاثیرگذاری بر سیاست نبودند و هیچ‌کدام تحصیلات یا سابقه حرفه‌ای علم‌الهدی را نداشتند.»

این اولین بار نیست که نشریات بین‌المللی درباره جمیله علم‌الهدی می‌نویسند.

پیش از این وب‌سایت خبری-تحلیلی امواج مدیا در بریتانیا، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد دخالت‌های همسر ابراهیم رئیسی در امور دولتی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «عصبانی» کرده است.

امواج مدیا در گزارشی که مرداد امسال درباره فعالیت‌های جمیله علم‌الهدی منتشر کرد، نوشت که فعالیت‌ها و نفوذ او در دولت همسرش، در جمهوری اسلامی مورد استقبال قرار نگرفته است.

اظهارات همسر رئیسی تا کنون چندین بار جنجالی شده است.

او خرداد ماه امسال در مصاحبه با تلویزیون دولتی ونزوئلا گفت این که زنان مثل مردها درس بخوانند و کار کنند، مصداق خشونت است.

همسر ابراهیم رئیسی توجه جهان به مرگ مهسا ژینا امینی را «هیاهوی رسانه‌ای» خواند.

علم‌الهدی سال گذشته «کنگره زنان تاثیرگذار» را برگزار کرد که هم‌زمان با سرکوب مرگ‌بار خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ترتیب داده شد.

جمیله علم‌الهدی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز بار دیگر به اعتراضات ایران اشاره کرد و گفت: «کسانی که به خیابان‌ها آمدند با گوشی‌های هوشمندشان آمدند؛ در حالی‌ که از جای دیگر هدایت می‌شدند که کجا بروند و چه کسی را بزنند.»

او پیشتر به نیوزویک گفته بود: «زنان در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده‌اند زیرا به دلیل حفظ حرمت آنان توسط مردان، از حقوق خود برخوردارند. مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند کار کند یا پولی به خانه بیاورد.»

علم‌الهدی در پایان مصاحبه‌اش با فایننشال تایمز بر ارزش‌های سنتی تاکید کرد و گفت: «فساد اخلاقی و فسق می‌تواند نسل بشر را زودتر از بمب اتم نابود کند.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها