واکنش نمایندگان مجلس به ردصلاحیت‌های گسترده؛ دولت به دنبال مهندسی انتخابات است

شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۰

ردصلاحیت نمایندگان منتقد دولت رئیسی در هیات‌های اجرایی برای انتخابات آتی مجلس ادامه دارد. نوری‌قزلجه، نماینده کنونی بستان‌آباد در مجلس روز ۲۰ آبان گفت دولت به دنبال مهندسی انتخابات است. رییس ستاد انتخابات گفت آنچه در مورد این افراد رخ داده نه «رد» که عدم «احراز» صلاحیت است.

از روز جمعه تاکنون گزارش‌هایی درباره ردصلاحیت چند نماینده منتقد دولت مانند نوری‌قزلجه، جلیل رحیمی جهان‌آبادی (تربت‌جام)، جلال محمودزاده (مهاباد) احمد علیرضابیگی، مسعود پزشکیان و علیرضا منادی (هر سه از تبریز)، رجب رحمانی (تاکستان)، سمیه محمودی (شهرضا) و احمد رسولی‌نژاد (دماوند) و شماری دیگر منتشر شده است.

محمدتقی شاهچراغی، رییس ستاد انتخابات روز ۲۰ آبان گفت در این مرحله پنج دستگاه شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه بررسی‌ها را رسیدگی کردند.

او ادامه داد: «این نتایج به معنای رد صلاحیت نیست. بلکه عدم تایید و عدم احراز است.»

به گفته شاهچراغی، از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند، ۱۴ درصد «عدم تایید» و ۱۴ درصد هم «عدم احراز» گرفته‌اند.

برخی روزنامه‌ها مانند شرق، اعتماد و هم‌میهن در گزارش‌های روز شنبه خود به موضوع ردصلاحیت‌ها پرداخته و از آن با عنوان خالص‌سازی یاد کردند.

دلایل متعددی نیز از سوی این رسانه‌ها به‌عنوان علت ردصلاحیت نمایندگان کنونی مجلس عنوان شد.

به گفته رسانه‌ها، نمایندگانی که دنبال استیضاح وزیر کشور بودند، آن‌هایی که با طرح «صیانت» و لایحه «حجاب و عفاف» مخالفت کردند، کسانی که به فساد در دولت مانند «شاسی‌بلند گیت» پرداختند و... افرادی هستند که از سوی هیات‌های اجرایی فاقد صلاحیت تشخیص داده شدند.

طرح صیانت و لایحه حجاب؛ خطوط قرمز جریان خالص‌‌ساز

علیرضا نوری‌قزلجه در گفت‌گو با سایت خبرآنلاین دلیل اعلام شده برای ردصلاحیت خود را «عدم اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی» خواند و آن را کار «جریان خالص‌ساز» دانست.

این نماینده مجلس تاکید کرد که دولت به دنبال «انتقام‌جویی» است.

به گفته او، از چند ماه قبل زمزمه‌هایی درباره عزم دولت برای مهندسی انتخابات وجود داشت و چیدمان هیات‌های اجرایی نیز کاملا در راستای «تصمیمات از پیش تعیین‌شده» برای اجرای ایده «خالص‌سازی» بود.

روز جمعه رسانه‌های ایران نوشته‌اند که او «نماینده مخالف طرح صیانت» بوده است.

پیشتر نوری‌قزلجه که در کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس عضویت داشت گفته بود: «تفکر حاکم می‌خواهد مانع گردش آزاد اطلاعات شود.»

علاوه بر او، مسعود پزشکیان نماینده تبریز و از دیگر مخالفان طرح صیانت نیز رد صلاحیت شده است.

بر اساس گزارش اعتماد، پزشکیان با مطرح ساختن نقدهای جدی، تلاش می‌کرد افکار عمومی را متوجه تبعات مخرب این طرح کند.

چهارشنبه ۱۷ آبان قاسم روانبخش، از شاگردان مصباح‌یزدی و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی درخواست کرده بود نمایندگان مخالف طرح صیانت و طرح حجاب و عفاف را ردصلاحیت کنند.

بر اساس گزارش اعتماد، جلیل رحیمی جهان‌آبادی هم درخصوص تصویب طرح «حجاب و عفاف» رویکردی داشت که با قرائت رسمی جبهه پایداری هم‌خوان نبود.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار که در فهرست ردصلاحیتی‌ها قرار گرفته، پیش‌تر نطق‌های تندی درخصوص حوادث جمعه خونین زاهدان و کشتن معترضان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ انجام داده بود.

سعیدی همچنین با طرح‌های حجاب و عفاف و طرح صیانت هم مخالف و خواستار تجدیدنظر در تصویبشان بود.

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز هم در شرح ردصلاحیت خود گفت: «فرماندار تبریز طی تماس تلفنی با بنده خبر داد که من به دلیل محکومیت پرونده فیدلیتی‌ها ردصلاحیت شده‌ام.»

تنبیه منتقدان کابینه

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم ردصلاحیتش در انتخابات مجلس را به دلایل سیاسی خواند و گفت این موضوع به فرمانداران «دیکته» شده بود.

محمودزاده در گفت‌وگو با رسانه‌ها یادآور شد یک ماه قبل ایران، روزنامه دولت خواهان «برخورد» با او و پنج نماینده منتقد دیگر شده بود.

او ادامه داد: «بیشتر نمایندگانی که در موضوع استیضاح وزیر کشور پافشاری و پیگیری کردند، ردصلاحیت شده‌اند.»

به گفته این نماینده، حذف او و دیگر نمایندگان منتقدان از انتخابات بر اساس رویکرد تنبیه‌گرایانه دولت بود.

این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوران نمایندگی خود از سوی نهادهای اجرایی یا شورای نگهبان برای نامزدی دوباره در انتخابات مجلس رد صلاحیت می‌شوند.

در دوره پیشین انتخابات مجلس، رد صلاحیت علی لاریجانی که سال‌ها ریاست مجلس را برعهده داشت، جنجالی شده بود.

قرار است انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اواخر سال جاری برگزار شود.

در حالی‌که از روز گذشته تاکنون به اسامی فهرست ردصلاحیت‌شده‌ها افزوده می‌شود، ستاد انتخابات گفت داوطلبان احراز نشده می‌توانند طی چهار روز آتی اعتراض کنند و اگر می‌خواهند دلایل ردصلاحیتشان را بدانند نیز حضوری به وزارت کشور مراجعه کنند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها