لویی آرنو، شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران به ۵ سال زندان محکوم شد

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

فرانسه اعلام کرد دادگاهی در ایران لویی آرنو، شهروند فرانسوی را به پنج سال زندان محکوم کرده است. یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۱۷ آبان این حکم را «غیرقابل قبول» خواند و تاکید کرد این شهروند فرانسه در روند دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

خانواده آرنو در بیانیه‌ای با تایید خبر محکومیت او گفتند که این حکم «از سوی دادگاه انقلاب» و به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی» برای این شهروند فرانسوی صادر شده است.

خانواده آرنو حکم محکومیت او را «حمله‌ای به حقوق بشر و آزادی‌های فردی» دانستند و تاکید کردند این حکم بر پایه «اتهاماتی بی‌اساس» صادر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم گفت هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات آرنو وجود ندارد.

فرانسه، برخی دیگر از کشورها و نهادها، سازمان‌ها و افراد فعال در زمینه حقوق بشر، بازداشت شهروندان کشورهای غربی را از سوی جمهوری اسلامی «گروگان‌گیری دولتی» می‌دانند و تاکید دارند که تهران از این حربه برای تحت فشار گذاشتن غرب و گرفتن امتیاز استفاده می‌کند.

پیش از این، توافق دوباره تهران و واشینگتن برای تبادل زندانیان خبرساز شد. آزادی پنج زندانی ایرانی در برابر پنج زندانی آمریکایی در شهریور ماه سال جاری انجام پذیرفت. در قبال این مبادله، شش میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز به قطر منتقل شد.

در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴، جیسون رضاییان که برای روزنامه واشینگتن پست کار می‌کرد و ۳۱ تیر ۱۳۹۳ به وسیله سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، با اجرایی‌ شدن «برجام» و در جریان یک برنامه تبادل زندانی بین ایران و آمریکا، همراه سه شهروند ایرانی-آمریکایی دیگر آزاد شد.

دولت باراک اوباما در جریان این تبادل ۴۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران را به صورت نقد با یک پرواز به تهران منتقل کرد. موضوعی که بارها مورد اشاره و انتقاد دونالد ترامپ قرار گرفت.

واشینگتن اکنون می‌گوید تهران تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه می‌تواند از شش میلیارد دلار پول آزاد شده خود استفاده کند اما بسیاری معتقدند نتیجه اقداماتی از این دست، تشویق جمهوری اسلامی به ادامه سیاست گروگان‌گیری است.

به گزارش فرانس۲۴، آرنو که مشاور امور بانکی است، سپتامبر سال گذشته میلادی در ایران بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به سر می‌برد.

به گفته خانواده آرنو، او سال‌ها آرزو داشت به ایران سفر کند و اکنون «رویای او به کابوس بدل شده است».

خانواده این زندانی فرانسوی تاکید کردند او در زمان بازداشتش در سپتامبر سال گذشته میلادی هیچ ارتباطی با خیزش انقلابی ایرانیان نداشته است.

آن‌ها تاکید کردند آرنو در زمان حضورش در ایران «هیچ‌گاه بر پایه اغراض سیاسی یا با سهل‌انگاری رفتار نکرده است».

در حال حاضر به غیر از این مرد فرانسوی، سه شهروند فرانسوی دیگر نیز در ایران زندانی هستند: سسیل کولر و همسرش ژاک پاری، در کنار نفر سومی که هویت او روشن نشده است.

پیش از این و در روز ۲۶ مهر رسانه‌ها خبر دادند فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی که در ایران زندانی شده بود، به فرانسه بازگشته است.

عادل‌خواه در خرداد ۱۳۹۸ به اتهام جاسوسی بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد. او در مهر ۹۹ با قرار وثیقه و پابند الکترونیکی آزاد اما در دی ماه ۱۴۰۰ دوباره بازداشت شد.

این پژوهشگر علوم اجتماعی سرانجام در بهمن ۱۴۰۱ از اوین آزاد شد اما مدت امکان خروج از ایران را نداشت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها