نشست وزیران خارجه گروه جی-۷ در ژاپن برای بررسی مناقشه خاورمیانه و جنگ اوکراین

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

اجلاس دو روزه وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه جی-۷ از روز سه‌شنبه ۱۶ آبان در توکیو، پایتخت ژاپن آغاز شد. بررسی دو جنگ اسرائیل و حماس و روسیه با اوکراین در دستور کار این اجلاس قرار دارد. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور خواهد یافت.

فرانسه اعلام کرد کاترین کولونا، وزیر امور خارجه این کشور در این اجلاس بر محکوم کردن اقدامات تروریستی حماس و ضرورت آزادی گروگان‌های در اختیار این گروه شبه‌نظامی تاکید خواهد کرد.

بر اساس این اعلام، تامین نیاز‌های ساکنان نوار غزه و احترام به قوانین بشردوستانه بین‌المللی در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرند.

ژاپن و بریتانیا توافق کردند برای توقف درگیری‌ها در غزه با یکدیگر همکاری کنند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز تاکید کرد بررسی نحوه دست‌یابی به توافقی در زمینه توقف‌ درگیری‌ها به دلایل بشردوستانه و کاستن از رنج غیرنظامیان در غزه از محورهای اجلاس جی-۷ در توکیو خواهد بود.

بربوک اضافه کرد: «نمی‌توان به حماس اجازه داد سرنوشت مردم غزه را تعیین کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از پایان سفرهای منطقه‌ای خود به اسرائیل، اردن، عراق و ترکیه و رایزنی‌های فشرده در زمینه بحران خاورمیانه، برای شرکت در اجلاس جی-۷ به ژاپن سفر کرد.

نشست وزیران امور خارجه گروه جی-۷ در حالی در توکیو برگزار می‌شود که بر اساس گزارش‌ها، درگیری‌های شدید در غزه ادامه دارد.

در روزهای اخیر دامنه تنش‌ها به کرانه باختری رود اردن کشیده شده است.

جنگ اوکراین در سایه حملات اسرائیل به غزه

قرار است دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین به صورت مجازی در نشست وزیران امور خارجه گروه جی-۷ حضور یابد.

یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه ژاپن پیش از شروع به کار رسمی اجلاس تاکید کرد جنگ حماس و اسرائیل تاثیری بر پشتیبانی کشورهای جی-۷ از اوکراین نخواهد داشت و این کشورها همچنان به حمایت از کی‌یف و اعمال تحریم‌ها علیه مسکو متعهد هستند.

وزیر امور خارجه آلمان هم بر ادامه حمایت‌ها از کی‌یف تاکید کرد و گفت در اجلاس جی-۷ در مورد نحوه تقویت قوای نظامی اوکراین بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

رویترز نوشت در یکی از تازه‌ترین اقدامات علیه مسکو، گروه جی-۷ در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه الماس روسیه است.

به گزارش فرانس۲۴، ناظران معتقدند با توجه به ظهور نشانه‌هایی حاکی از تمایل برخی کشورها به پایان دادن به جنگ اوکراین و نگرانی‌های کی‌یف از کم شدن حمایت‌ها، انتظار می‌رفت مقام‌های جی-۷ بار دیگر حمایت خود را از کی‌یف اعلام کنند و به انتقاد از سیاست‌های جنگ‌افروزانه روسیه بپردازند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز ۱۳ آبان از این بابت ابراز نگرانی کرد که جنگ حماس و اسرائیل توجه‌ها را از تهاجم روسیه به اوکراین «منحرف» کرده است.

او روز ۱۴ آبان هم جمهوری اسلامی و روسیه را به دست داشتن در حملات مرگ‌بار حماس به اسرائیل متهم کرد.

زلنسکی برخی گزارش‌ها در زمینه به بن‌بست رسیدن جنگ میان اوکراین و روسیه را رد کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس و از متحدان اصلی روسیه روز هفتم آبان اذعان کرد مناقشه مسکو و کی‌یف به بن‌بست رسیده است و دو طرف باید بدون هیچ پیش‌شرطی به میز مذاکره بازگردند.

یک فرمانده ارشد اوکراینی هم به اکونومیست گفت دو ارتش روسیه و اوکراین در یک جنگ فرسایشی گرفتار شده‌اند.

گروه جی-۷ از کشورهای بریتانیا، آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایتالیا که از قدرت‌های اقتصادی بزرگ دنیا هستند تشکیل شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبرها
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها