اف‌بی‌آی: جمهوری اسلامی تلاش کرده مقام‌های آمریکایی را در خاک آمریکا بکشد

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۱

کریستوفر ری، رییس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، به اعضای کنگره این کشور گفت جمهوری اسلامی تلاش کرده تا مقام‌های آمریکایی را حتی در داخل خاک ایالات متحده از بین ببرد.

ری روز چهارشنبه ۱۰ آبان در اظهاراتی مقابل کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای آمریکا گفت که رژیم ایران «تلاش‌هایی برای ترور مخالفان خود و مقام‌های عالی‌رتبه فعلی و پیشین دولت ایالات متحده» انجام داده است.

به گفته این مقام بلندپایه آمریکایی، جمهوری اسلامی این تلاش‌ها را مستقیما یا با استخدام جنایتکارانی، از جمله «آمریکایی‌ها» و حتی «در داخل خاک آمریکا» انجام داده است.

از روز هفتم اکتبر، زمانی که حماس به اسرائیل حمله کرد، ایران و نیروهای نیابتی‌اش مورد بررسی بی‌سابقه‌ای در واشینگتن قرار گرفته‌اند.

فراخوانده شدن رییس اف‌بی‌آی به این کمیته سنا در شرایطی است که حملات علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، با وجود هشدارهای مکرر دولت جو بایدن به نیروهای همسو با ایران، در حال افزایش است.

آمریکا تلاش کرده تا به این حمله‌ها پاسخ بازدارنده بدهد.

در دو هفته گذشته، نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق ۲۷ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند و پنتاگون اعلام کرده جمهوری اسلامی را مسوول «همه این حملات» می‌داند.

گزارش‌های منتشر شده در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان حاکی از حملات بیشتر به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق است.

اینتلیجنس مانیتور در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک بار دیگر انفجارهایی در پایگاه‌های نیروهای ایالات متحده در شرق سوریه گزارش شده است.»

این سازمان اضافه کرد این حمله، دست‌کم سی‌و‌هفتمین حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از روز هفتم اکتبر تاکنون است.

ری در سخنان خود در جلسه استماع سنا هشدار داد که حملات سایبری به «منافع و زیرساخت‌های حیاتی آمریکا» می‌تواند «در صورت گسترش درگیری» کنونی اسرائیل و حماس بیشتر شود.

او به نقش گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، «شریک راهبردی اصلی» جمهوری اسلامی در این زمینه اشاره کرد.

قرار است حسن نصرالله، رهبر این گروه روز جمعه برای اولین بار از زمان حمله حماس به اسرائیل سخنرانی کند.

شبکه‌های این گروه درباره این سخنرانی نصرالله تبلیغاتی پخش کرده‌اند که این گمانه‌زنی‌ها را به وجود آورده که او به اسرائیل اعلان جنگ خواهد کرد.

منتقدان جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا معتقدند رویکرد ملایم او در قبال ایران، حکومت جمهوری اسلامی را در منطقه جسورتر کرده است.

مایک والتز، عضو کنگره آمریکا به فاکس‌نیوز گفت: «دولت بایدن در دو سال گذشته اجازه بیش از ۱۰۰ حمله را داده است. ایران جان نیروهای نیابتی خود را در عراق یا سوریه یا لبنان با جان آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها معامله خواهد کرد. هر روز. این یک معامله خوب برای آیت‌الله است. تنها زمانی که درد را احساس کنند، متوقف خواهند شد.»

جان کندی، سناتور جمهوری‌خواه هم روز چهارشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز نظر والتز را تایید کرد.

او گفت: «بخش‌هایی از جهان در آتش است. چرا؟ تا حدی به این دلیل است که بایدن هر گونه پیام ضعف ممکن را به ایران، چین و روسیه ارسال کرده است.»

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی برای اصلاح آنچه شکست دولت دموکرات کنونی این کشور می‌دانند، «سخت‌ترین بسته تحریم‌های ایران را که تا‌ کنون از سوی کنگره پیشنهاد شده» تهیه کرده‌اند.

این بسته پیشنهادی قصد دارد جلوی دولت بایدن را برای لغو تحریم‌های ایران بگیرد؛ تا زمانی که تهران حمایت خود را از تروریسم از جمله از حماس متوقف کند.

جونی ارنست، سناتور آمریکایی، در شبکه اجتماعی ایکس با به اشتراک گذاشتن کلیپی از کریس ری در جلسه استماع سنا نوشت: «مدیر بایدن در انجام اقداماتی کوتاهی کرده است.»

او افزود: «قانون "مجازات من" به این مماشات پایان می‌دهد و تضمین می‌کند ایران حداکثر عواقب را احساس کند.»

بخشی از ابتکار قانونگذاری جدید علیه جمهوری اسلامی، یک لایحه دو حزبی است که به وسیله سناتورها جونی ارنست و ریچارد بلومنتال ارائه شده است.

این لایحه به اداره تحقیقات امنیت داخلی آمریکا اجازه می دهد تحریم‌های نفتی را «برای قطع کمک مالی ایران به گروه‌های تروریستی خود» اعمال کند.

از سال ۲۰۲۱ تاکنون، ایران درآمد نفتی خود را ۸۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

منتقدان بایدن می‌گویند این پول به وسیله سپاه پاسداران برای تامین مالی حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه نظامی در منطقه استفاده شده است.

برخی بر این باورند کنار گذاشتن سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی، برای آمریکا گران تمام شده است.

مارک گرین، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه گفت: «اقدامات قاطعانه دولت ترامپ به رژیم ایران این پیام را رساند که عواقب واقعی زمانی رخ می‌دهد که شما ایالات متحده را تهدید کنید.»

او افزود: «این پیام در دولت بایدن گم شده است و دشمنان ما این را می‌دانند.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبرها
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها