احضار مدیرمسئول روزنامه شرق در پی انتشار نظر مخالف اکثریت مردم درباره حجاب اجباری

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۴

در پی انتشار یک نظرسنجی مبنی بر مخالفت اکثریت مردم با اعمال حجاب اجباری و لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» در یک وب‌سایت متعلق به روزنامه شرق، مدیر مسئول این روزنامه احضار شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه روز پنجشنبه چهارم آبان از احضار مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق خبر داد و نوشت که او «برای ارائه اسناد و مدارک و توضیحات در مورد سندیت و مرجع‌ نظرسنجی مربوطه» احضار شد.

همزمان گزارش نتایج این نظرسنجی از روی وب‌سایت شبکه شرق حذف شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی نوشت: «هیچ توصیه و دستوری از سوی مرجع قضایی در مورد حذف مطلب مورد اشاره ابلاغ نشده و صرفا اسناد و مدارک و مرجع نظرسنجی صورت گرفته مورد سوال و دلیل احضار است.»

با این حال، این مرکز مدیرمسئول روزنامه شرق را تهدید کرد که در صورت عدم ارائه مستندات و مدارک لازم، از سوی دادستانی تهران علیه این رسانه اعلام جرم خواهد شد.

دو روز پیش، شبکه شرق، با استناد به نظرسنجی خود از مخالفت ۸۴ درصدی مردم با حجاب اجباری زنان خبر داد.

این وب‌سایت افزود که نظرسنجی‌اش با مشارکت بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مردم انجام شده است.

این نظرسنجی پس از آن منتشر شد که جمهوری اسلامی لایحه‌ای را موسوم به «عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده و قصد دارد محدودیت‌ها را در این زمینه بیشتر کند.

شبکه شرق روز سه شنبه دوم آبان نوشت: «این نظرسنجی به مدت یک ماه انجام شده و ۸۴.۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند اجرای «قانون عفاف و حجاب» منجر به با حجاب شدن زنان نمی‌شود.»

جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس خود در بیش از چهل سال گذشته همواره سیاست حجاب اجباری را اعمال کرده، اما زنان و دختران ایرانی به ویژه پس از آغاز خیزش سراسری اخیر در ایران علنا با برداشتن حجاب اجباری در انظار عمومی، با این سیاست مخالفت کرده‌اند.

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی گفته بود «دستگاه‌های جاسوسی دشمن» به دنبال «کشف حجاب» در ایران هستند و رییس قوه قضاییه نیز خواستار برخورد با برخی زنان مخالف حجاب اجباری به اتهام ارتباط با «دستگاه‌های جاسوسی دشمن» شده است.

در فروردین امسال، عباس عبدی فعال اصلاح‌طلب با رد ادعای وزیر ارشاد درباره موافقت ۸۰ درصد مردم با حجاب اجباری، جزئیاتی از نظرسنجی حکومت ایران درباره حجاب اجباری را فاش کرد و نوشت بر اساس این نظرسنجی، اکثریت مردم ایران معتقدند حجاب حتی اگر «واجب شرعی» باشد، نباید اجباری شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها