رویترز به نقل از ۹ مقام‌ ایرانی: جمهوری اسلامی در مواجهه با مناقشه کنونی سردرگم است

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۳۰

رویترز در گزارشی به نقل از ۹ مقام ایرانی نوشت حکومت ایران در مواجهه با بحران روزافزون کنونی در مناقشه حماس و اسرائیل، دچار سردگمی شده است.

این مقام‌ها که خواستند هویتشان افشا نشود به رویترز گفتند واکنش نشان ندادن ایران به حمله همه‌جانبه اسرائیل به نوار غزه، راهبرد استراتژیک ایران را برای دستیابی به تسلط منطقه‌ای که بیش از چهار دهه به دنبال آن بوده است، به عقب می‌راند.

این ۹ مقام با اشاره به اولویت‌های نظامی، دیپلماتیک و داخلی حاکمیت ایران افزودند هرگونه حمله جدی به اسرائیل،می‌تواند خسارت سنگینی برای ایران به همراه داشته باشد و باعث خشم عمومی مردم نسبت به حاکمان دینی در کشوری شود که هم‌اکنون در بحران اقتصادی فرو رفته است.

در گزارش رویترز به نقل از سه مقام اطلاعاتی آمده است تصمیم‌گیران ارشد ایران در مورد نحوه مواجهه با مناقشه کنونی به اجماع رسیده‌اند که شامل حمایت از حملات محدود حزب‌الله، گروه نیابتی مورد حمایت ایران به مواضع نظامی اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان، حمایت از حملات محدود سایر گروه‌های متحد ایران به اهداف آمریکا در منطقه و جلوگیری از هرگونه تنشی که پای ایران را به مناقشه کنونی باز خواهد کرد، می‌شود.

وحید جلیل‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه گفت ما با دوستان خود حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله در تماس هستیم؛ آن‌ها از ما انتظار ندارند که عملیات نظامی انجام دهیم.

وزارت امور خارجه ایران به پرسشی در مورد نحوه مواجهه با بحران کنونی پاسخی نداد. مقام‌های نظامی اسرائیل نیز از پاسخ دادن به سوالی مشابه امتناع کردند.

این موقعیتی حساس برای تهران است.

رویترز همچنین به نقل از سه منبع نوشت: «از دست رفتن پایگاه‌‌های قدرت در نوار غزه که در طول سه دهه گذشته از سوی حماس و جهاد اسلامی تثبیت شده است، برنامه‌های ایران در منطقه را مختل خواهد کرد زیرا این برنامه‌ها بر پایه ایجاد شبکه‌هایی از گروه‌های نیابتی مسلح در خاورمیانه بنا شده‌اند.»

این سه مقام امنیتی همچنین گفتند انفعال ایران در میدان می‌تواند از سوی گروه‌های نیابتی، که برای دهه‌ها سلاح اصلی تهران برای نفوذ منطقه‌ای بودند، نشانه‌ای از ضعف تلقی شود.

به گفته آنها انفعال ایران همچنین می‌تواند موجب خدشه دار شدن موضع این کشور در قبال مساله فلسطین شود، زیرا ایران همواره از آرمان فلسطین دفاع کرده و اسرائیل را جز به عنوان اشغالگری شیطانی به رسمیت نشناخته است.

اوی ملامد، افسر اطلاعاتی پیشین اسرائیل و مذاکره‌کننده این کشور در جریان انتفاضه‌های اول و دوم نیز به رویترز گفت: «ایران اکنون با یک موقعیت دشوار مواجهه است: یا باید حزب‌الله را برای حفظ نیروهای مورد حمایت خود در نوار غزه وارد جنگ کند یا اینکه از نیروهای خود در غزه دست بکشد.»

ملامد افزود مقام‌های ایران هم‌اکنون مشغول محاسبه خطرات احتمالی این اقدامات هستند.

بقا، اولویت اصلی است.

به نوشته رویترز، اهداف استراتژیک ایران در تقابل با دخالت نظامی آنی قرار می‌گیرد زیرا اسرائیل در تلافی حمله حماس که منجر به کشته شدن هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شد، حملات هوایی سنگینی را علیه نوار غزه به انجام رسانده است که در جریان آن دست‌کم چهار هزار و ۴۰۰ فلسطینی جان باختند.

ا

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
۲۴ با فرداد فرحزاد
خبر
هراس از پیکرها

شنیداری

پادکست‌ها