مقام رسمی:‌ ۴ عامل قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر بازداشت شده‌اند

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۷

در حالی که پلیس روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر یکی از بازداشت‌شدگان پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را به عنوان «قاتل» آنان معرفی کرد، رییس‌ کل دادگستری استان البرز از دستگیری «تمام عوامل قتل مهرجویی و همسرش» خبر داد.

اعلام خبر بازداشت «عوامل» و نه متهمان، پیش از برگزار شدن دادگاه و صدور حکم مجرم بودن از سوی قاضی است.

سعید منتظر المهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه گفت «قاتل اصلی» مهرجویی و همسرش جزو دستگیر شدگان چند روز اخیر است و «پلیس پس از انجام اقدامات فنی شناسایی» و «تقاطع‌گیری»، در این زمینه «به قطعیت رسید».

او بدون آن که هویت این فرد را فاش کند، افزود بازجویی‌ها برای «شناسایی همدستان و زوایای پنهان این قتل» در حال انجام است.

هم‌زمان حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز از دستگیری «تمام» عوامل قتل مهرجویی و همسرش خبر داد.

او ضمن رد ارتباط خانوادگی آن‌ها با مهرجویی و همسرش، گفت از چهار فرد بازداشتی که در صحنه قتل بوده‌اند مقداری وجه نقد، طلا و دو گوشی تلفن همراه متعلق به مقتولان کشف شده است.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی جزییاتی از هویت افراد بازداشت‌شده اعلام نکرد و علت و انگیزه قتل را «وجود اختلافات شخصی مابین متهمان و مقتولان» اعلام کرد.

او گفت پرونده‌ای قضایی برای منتشر کننده خبر «طراحی قتل از سوی باجناق‌های مرحوم داریوش مهرجویی» گشوده شده است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک «منبع آگاه» در پلیس نوشت دخالت داشتن باجناق‌های داریوش مهرجویی در پرونده قتل او و همسرش اساسا کذب است.

خانواده وحیده محمدی‌فر اعلام کردند هیچ‌ یک از اعضای این خانواده با مهرجویی و همسرش اختلافات مالی نداشته‌اند.

در روزهای اخیر چهره‌هایی سیاسی و هنری، قتل مهرجویی و محمدی‌فر را شبیه قتل‌های سیاسی-زنجیره‌ای دهه ۷۰ دانستند.

واکنش‌ها به اظهارات برومند و دفاع او از سخنرانی‌اش

همایون غنی‌زاده، کارگردان تئاتر و سینما، روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، اظهارات اخیر مرضیه برومند، هنرمند و مدیر عامل خانه سینما در مراسم تشییع مهرجویی و محمدی‌فر را «التماس به حکومت» توصیف کرد که «سال‌ها سنت ما ملت بود».

او این سخنرانی برومند را «ریاکارانه» توصیف کرد و نوشت: «هنوز بخشی از جامعه هنری روی ریل آن سنت زشت و کریه ریا جملات ترحم‌انگیز می‌گویند! ما نیاز نداریم به حکومت بگوییم: ما ایران را دوست داریم! بلکه دیگر این ما هستیم که به علاقه حکومت و دلبستگی‌اش نسبت به ایران مشکوک شده‌ایم!»

مرضیه برومند در مراسم تشییع و خاک‌سپاری داریوش مهرجویی، کارگردان برجسته سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی‌فر، فیلمنامه‌نویس، گفت: «با ما خوب باشید ... ما کنار شما با اسرائیل هم می‌جنگیم».

حاضران در اعتراض به این موضع، صحبت‌های برومند را قطع و او را «هو» کردند.

غنی‌زاده در یادداشت خود نوشت: «گویی نگران هو شدن‌ها و تحقیر شدن‌ها توسط همین مردمی که امروز تماشایتان می‌کنند نیستید.»

او افزود: «ما از گوشه خانه‌هایمان! از کنج سلول‌های زندان‌مان! از پنجره‌ای بیرون از وطن‌مان! و از میان گورهایمان! به شما خیره‌شده‌ایم و گلویمان دریده می‌شود وقتی برای نرم‌تر شدن چماق تحقیر و سرکوب یا اعتباری تقلبی یا برای پول التماس می‌کنید و چنگ به صورت مردمی که هزینه می‌دهند می‌اندازید و این سد را طوری می‌شکنید که گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است. این خیانت است.»

هم‌زمان مصطفی آل‌احمد، فیلمساز و زندانی سیاسی سابق، در واکنش به سخنان برومند در اینستاگرام خود نوشت: «این چه حرفی است که اگر با ما خوب باشید هر کاری می‌کنیم و [با اسرائیل] می‌جنگیم؟ مگر دوران برده‌داری است؟»

برومند روز پنج‌شنبه در توضیح بخش جنجالی سخنرانی خود، در اینستاگرامش نوشت که «ناگهان یاد فجایع غزه» افتاده و «به اشتباه واژه جنگ را به کار برده» است.

او بدون آن که نامی از گروه حماس ببرد ادامه داد: «هنرمندان همواره مدافع صلح و آرامش بوده‌اند و هر جنایتی را از سوی هر جنایتکاری در هر جای جهان محکوم کرده و می‌کنند.»

این کارگردان واکنش‌ها به اظهاراتش را «مغرضانه و جعلی» خواند و نوشت که «کشتار مردم فلسطین» را محکوم می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر حملات لفظی خود را علیه اسرائیل تشدید کرده‌اند.

پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در حساب کاربری خود در سایت «ویراستی» نوشت: «در رسانه ملی آماده می‌شویم به زودی خبر محو اسرائیل را از صحنه روزگار پخش کنیم.»

دو سال پیش، نتایج یک نظرسنجی موسسه گمان نشان داد ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان ایرانی این نظرسنجی با شعار «مرگ بر اسرائیل» ابراز مخالفت کرده‌اند و ۶۴ درصد نیز موافق شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» بوده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
تیتر اول با نیوشا صارمی
خبر
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها