درخواست ۴ مقام دولت ترامپ برای لغو مجوز امنیتی کارکنان مرتبط با جمهوری اسلامی

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۶

چهار مقام ارشد امنیتی دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در بیانیه‌ای که در اختیار سایت سمافور قرار دادند، با اشاره به حمله اخیر حماس و عملیات نفوذ ایران، خواهان لغو مجوز امنیتی و استخدام افرادی شدند که به دلیل پیوند با جمهوری اسلامی می‌توانند تهدیدگر امنیت ملی باشند.

این بیانیه از طرف مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و رییس پیشین سازمان سی‌آی‌ای، کریستوفر میلر، سرپرست پیشین وزارت دفاع آمریکا، جان رتکلیف، مدیر پیشین امنیت ملی ایالات متحده و رابرت سی. اوبراین، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در اختیار رسانه سمافور قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است با توجه به گزارش‌ها در مورد شبکه نفوذ جمهوری اسلامی و همچنین با در نظر گرفتن تهاجم مرگ‌بار حماس به اسرائیل و حمایت‌های تهران از این گروه شبه‌نظامی، دولت آمریکا باید مجوزهای امنیتی مقام‌های آمریکایی مرتبط با جمهوی اسلامی را لغو و آن‌ها را از دولت اخراج کند.

بر اساس گزارش تحقیقی ایران‌اینترنشنال درباره ابعاد جنگ نرم تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اواخر سال ۱۳۹۲ حلقه‌ای از تحلیل‌گران و محققان خارج کشور را تحت عنوان «طرح کارشناسان ایران» (The Iran Experts Initiative) تشکیل داده و طبق اسناد بررسی شده، برای سال‌های متمادی از این شبکه به منظور گسترش قدرت نرم حکومت ایران و افزایش نفود آن در صحنه جهانی استفاده کرده است.

تعدادی از اعضای طرح کارشناسان ایران از جمله آرین طباطبایی، دستیار پیشین رابرت مالی، نماینده معلق شده رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران، با جمهوری اسلامی ارتباط مستقیم داشته‌اند و در برخی موراد، این ارتباطات ادامه‌دار بوده است.

این چهار مقام پیشین آمریکایی نسبت به حضور آرین طباطبایی به عنوان رییس دفتر کنونی معاون وزیر دفاع این کشور ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند او با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در تماس مستقیم بوده است.

به گفته آن‌ها، نقش کنونی طباطبایی در دولت آمریکا به معنی دسترسی او به اطلاعات فوق محرمانه مانند عملیات احتمالی آزادسازی گروگان‎‌های آمریکایی در نوار غزه است.

بر اساس اسناد موجود، طباطبایی پیش از این در مورد حضور یا عدم حضور در نشستی با حضور رهبران طرفدار اسرائیل با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مشورت کرده است.

این مقام‌های پیشین همچنین تاکید کردند کمیته‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا باید هر چه سریع‌تر تحقیقات جامعی در مورد عملیات نفوذ تهران در این کشور به عمل آورند.

در بیانیه آن‌ها آمده است این تحقیقات از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که گروه‌های نیابتی مورد حمایت جمهوری اسلامی در خاورمیانه مانند حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان، امنیت اسرائیل را به خطر انداخته‌اند.

این چهار مقام بلندپایه دولت ترامپ تاکید کردند این بیانیه با هیچ هدف و انگیزه سیاسی‌ای نگاشته نشده و دغدغه اصلی آن‌ها به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا به دلیل عملیات نفوذ جمهوری اسلامی است.

سه‌شنبه چهارم مهر متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به گزارش ایران‌اینترنشنال درباره شبکه نفوذ تهران گفته بود همکاری اعضای این شبکه کارشناسان با دولت آمریکا موضوعی قدیمی و مربوط به ۱۰ سال قبل است.

گزارش منتشر شده در ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد سه تن از دستیاران رابرت مالی رابطه‌ای «نزدیک» و «نامتعارف» با حکومت جمهوری اسلامی داشته‌اند.

این گزارش تحقیقی بر پایه هزاران ایمیلی است که بین دیپلمات‌های ایرانی و اعضای این شبکه رد و بدل شده است.

در این گزارش علاوه بر آرین طباطبایی به نام علی واعظ و دینا اسفندیاری به عنوان عضو شبکه تحت هدایت وزارت امور خارجه ایران اشاره و اسنادی از مرادوات آنان با دیپلما‌ت‌های جمهوری اسلامی افشا شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها