کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اصلاح سیاست‌های مهاجرتی به توافق رسیدند

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۲

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی اولیه برای اصلاح سیاست‌های این اتحادیه درباره مهاجران و پناهجویان دست یافته‌اند.

اسپانیا، رییس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه اعلام کرد سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به توافقی رسیده‌اند که بر مبنای آن، قوانین مشترکی برای «مدیریت مواقع بحرانی» وضع خواهد شد.

منظور از «مواقع بحرانی»، حضور ناگهانی تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی و پناهجویان در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است.

تلاش وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا در هفته گذشته به دلیل مخالفت ایتالیا با پیش‌نویس این توافق‌نامه به جایی نرسیده بود.

دولت ایتالیا معتقد است فعالیت انجمن‌هایی که در دریای مدیترانه به عملیات جست‌وجو و نجات می‌پردازند، می‌تواند باعث ترغیب مهاجران غیرقانونی شود.

سواحل جنوبی ایتالیا با نزدیک‌ترین فاصله از سواحل شرقی دریای مدیترانه، مقصد شمار زیادی از مهاجران غیرقانونی در سال‌های گذشته بوده است.

آلمان اما با دفاع از فعالیت این انجمن‌ها می‌گوید نجات جان افراد در دریا یک وظیفه قانونی، اخلاقی و بشردوستانه است.

این کشور به تعدادی از این انجمن‌ها کمک مالی ارائه می‌کند.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفت که این توافق‌نامه با «عمل‌گرایی، تعهد و اتحاد» به دست آمده است.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز این توافق‌نامه را سرآغاز یک تغییر بزرگ در سیاست‌های مهاجرتی این اتحادیه دانست.

به گزارش یورونیوز، مجارستان و لهستان به این توافق‌نامه رای منفی و اتریش، جمهوری چک و اسلواکی به آن رای ممتنع دادند.

این در حالی است که صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز هفتم مهرماه با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی جامعه بین‌‎المللی در مدیترانه اعلام کرد این منطقه به گورستانی برای کودکان و آرزوهایشان تبدیل شده است.

رجینا دی دومینیسیس، مدیر منطقه‌ای یونیسف برای اروپا و آسیای مرکزی گفت تعداد پناهجویان کودک و بزرگسال کشته‌ شده در دریای مدیترانه در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هم اعلام کرد حدود ۱۸۶ هزار مهاجر و پناهنده در سال جاری میلادی وارد جنوب اروپا شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنان در ایتالیا هستند. در همین مدت دو هزار و ۷۷۸ مورد مرگ نیز ثبت شده است.

این آمار در مقایسه با آمار کشته و مفقود‌شدگان دریای مدیترانه در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ که هزار و ۶۸۰ نفر بود، افزایش قابل توجهی یافته است.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، تاخیر در امدادرسانی به پناهجویان از سوی دولت‌های اروپایی باعث بروز حوادثی مرگ‌بار در مسیر مدیترانه مرکزی است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
هراس از پیکرها
خبر
تیتر اول با نیوشا صارمی

شنیداری

پادکست‌ها