اردوغان پس از دیدار با پوتین خواستار «ملایم شدن موضع اوکراین» در گفت‌وگوها با روسیه شد

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۳

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در شهر سوچی، گفت که اوکراین باید موضع خود را در گفت‌وگوها با روسیه بر سر احیای قرارداد صادرات غلات ملایم کند.

اردوغان روز دوشنبه ۱۳ شهریور پس از دیدار با پوتین در سوچی به خبرنگاران گفت: «اوکراین به ویژه باید رویکردهای خود را نرم‌تر کند تا امکان برداشتن گام‌های مشترک با روسیه وجود داشته باشد.»

او گفت که غلات بیشتری باید به مقصد آفریقا ارسال شود تا به کشورهای اروپایی.

این اظهارات در حالی بیان شد که رییس‌جمهوری ترکیه در ابتدای دیدار با پوتین وعده داده بود خبر «بسیار مهمی» در این زمینه اعلام شود.

او گفته بود: «مهم‌ترین گامی که امروز همه در روابط ترکیه و روسیه به آن نگاه می‌کنند، کریدور غلات است. من معتقدم پیام کنفرانس خبری گام بسیار مهمی به ویژه برای کشورهای توسعه نیافته آفریقا خواهد بود.»

در اواسط ماه ژويیه، روسیه کشورهای غربی را به عدم پای‌بندی به توافق‌نامه کریدور غلات متهم کرد و از این توافق خارج شد.

این توافق که تحت حمایت آنکارا و سازمان ملل در تابستان سال گذشته به امضا رسید، حفاظت از صادرات غلات را از طریق بنادر اوکراین در دریای سیاه تضمین می‌کرد.

کرملین که از تحریم‌های غرب انتقاد می‌کند، تاکید دارد که هنوز ممنوعیت‌هایی در زمینه ارسال محصولات روسیه به بازار بین‌المللی اعمال می‌شود و منتظر پیشنهادهای ملموس برای بازگشت به این توافق است.

اردوغان یکی از معدود رهبران کشورهای عضو ناتو است که روابط مستقیم با پوتین را حفظ کرده است. او امیدوار است گفت‌وگوهایش با پوتین به سکوی پرشی برای مذاکرات صلح گسترده‌تر بین کی‌یف و مسکو تبدیل شود.

اما این دیدار در حالی انجام شد که تعداد حملات پهپادی به خاک اوکراین و همچنین در خاک روسیه در هفته‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

طی شبانه‌روز گذشته، اوکراین اعلام کرد ۲۳ پهپاد انفجاری پرتاب شده به وسیله روسیه را در جنوب و جنوب شرق کشور منهدم کرده و حدود ۱۰ پهپاد بدون ایجاد تلفات به خاک این کشور اصابت کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه دوباره ماشین‌آلات کشاورزی و ساختمان‌های تولیدی در منطقه ازمیل در جنوب غربی اوکراین را هدف قرار داده است.

هم‌زمان با این حملات، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، یک روز پس از اعلام خبر برکناری‌‌اش از سوی رییس‌جمهوری این کشور، استعفای خود را رسما تسلیم کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز یک‌شنبه ۱۲ شهریور گفت که وزیر دفاع این کشور را تغییر خواهد داد.

قرار است رستم عمروف، یک نماینده پارلمان اهل کریمه، جایگزین رزنیکوف شود.

زلنسکی این خبر را در حساب رسمی تلگرام خود اعلام کرد و نوشت: «پس از بیش از ۵۵۰ روز جنگ تمام عیار، به رهبری جدید (در وزارت دفاع) نیاز است.»

او سپس در سخنرانی شبانه خود گفت که باور دارد وزارت دفاع این کشور نیازمند رویکردهای جدید - هم برای تعامل با ارتش و هم ارتباط با جامعه - است.

عمروف ۴۱ ساله، سیاستمدار حزب اپوزیسیون هولوس، از سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان رییس صندوق دارایی دولتی اوکراین خدمت کرده است.

او در مبادله اسیران جنگی، زندانیان سیاسی، کودکان و غیرنظامیان و همچنین تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگ‌زده مشارکت داشته است.

عمروف همچنین در هیات اوکراینی مذاکرات با روسیه برای توافق در مورد صادرات غلات نیز حضور داشته است.

در ماه اوت اما فساد مالی در زمینه تهیه البسه نظامی در وزارت دفاع اوکراین خبرساز شد.

روزنامه‌نگاران تحقیقی اوکراینی گزارش دادند این لباس‌ها با قیمتی سه برابر بیشتر از حد معمول خریداری شده و به جای کاپشن‌های زمستانی، کت‌های تابستانی سفارش داده شده است.

همچنین در اسناد گمرکی از طرف تامین کننده، قیمت این کاپشن‌ها ۲۹ دلار به ازای هر واحد بوده است اما وزارت دفاع برای هر واحد ۸۶ دلار پرداخت کرده است.

رزنیکوف هفته گذشته در یک کنفرانس خبری این اتهامات را رد کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

تاریخ شفاهی - فصل چهارم
جهان‌نما
خبر
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها