رویترز: تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ رسید

جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۱۰

خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت‌هایی که محموله‌های نفت را ردگیری می‌کنند گزارش داد تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت با وجود تحریم‌های آمریکا به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ رسید. به گفته شرکت اس‌وی‌بی، تولید روزانه نفت ایران در این ماه سه میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه بود.

طبق این گزارش، چین از جمله مقاصد صادرات نفت ایران بوده است. به گفته تانکر ترکرز، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بوده است.

یک شرکت ردگیری محموله‌های نفتی نیز که نامش در این گزارش عنوان نشده، صادرات روزانه نفت ایران در ماه اوت را یک‌و‌نیم میلیون بشکه برآورد کرده است.

این گزارش رویترز چند روز پس از آن منتشر شد که خبرگزاری بلومبرگ از یک «توافق غیر‌رسمی بین جمهوری اسلامی و آمریکا» خبر داد.

بلومبرگ نوشت که بر اساس این توافق، صادرات نفت ایران به چین به بالاترین میزان در دهه گذشته رسیده و در مقابل، سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران کاهش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ نوشت که هدف مقامات دولت جو بایدن از این اقدام کاهش بهای نفت و کمک به انتخاب دوباره او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

اواخر مرداد ماه نیز شرکت اطلاعات کپلر اعلام کرد صادرات نفت ایران به چین به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است.

همچنین به گزارش رویترز، ایران در ماه گذشته میلادی روزانه یک‌و‌نیم میلیون بشکه نفت خام به چین صادر کرده است.

این در حالی است که در هفت ماه اول سال جاری میلادی، صادرات روزانه نفت ایران به چین به طور متوسط ۹۱۷ هزار بشکه بود.

با این حال وضعیت اقتصادی در ایران تغییر چندانی نکرده است.

به تازگی داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه، اذعان کرد: «شرایط سخت تحریم به عنوان یک عامل بیرونی بر اقتصاد ایران سایه انداخته است و بر تصمیم‌های ما اثرگذار است.»

معاون ابراهیم رئیسی که در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان سخن می‌گفت، افزود: «تلاش می‌کنیم تحریم‌ها را کم‌اثر یا برطرف کنیم اما با توجه به اینکه معادلات براساس علاقه‌مندی ما شکل نمی‌گیرد، باید بر اساس تئوری تداوم تحریم عمل کنیم.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها