مولوی عبدالحمید: بازداشت خانواده‌های دادخواه دردآور بود؛ تهدید مردم به «سکوت» عاقلانه نیست

جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۰۳

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز سوم شهریور با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، به انتقاد از هزینه‌های هنگفت حکومت برای مراسم اربعین و جنگ کشورهای دیگر پرداخت. او همچنین بازداشت و احضار خانواده‌های دادخواه را «دردآور» و تهدید معترضان را به «سکوت»، غیرعاقلانه توصیف کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های امروز خود بار دیگر بر فشارهای اقتصادی که به مردم ایران تحمیل شده اشاره کرد و گفت: «ملت ما شرایط دشواری را از نظر معیشت تجربه می‌کنند. کسب و کار، کشاورزی، بهداشت و درمان و سایر بخش‌های کشور با چالش روبه‌روست و اصناف مختلف مرتب اعتراض می‌کنند.»

مردم شکم خود را هم نمی‌توانند سیر کنند چه برسد به اینکه دوباره بچه‌دار شوند

او در واکنش به سخنان فرمانده سازمان بسیج درباره «بحران عدم فرزندآوری» گفت: «عقل هم چیز خوبی است؛ اول جیب مردم را پر کنید و بعد این را بخواهید. مردم برای سیر کردن شکم خود مشکل دارند چه برسد به اینکه بخواهند فرزندان بیشتری بیاورند.»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر اینکه مسوولان باید شرایط کنونی کشور را دریابند و تمرکز را بر مردم ایران بگذارند، گفت: «این اموال عمومی است نه متعلق به حاکم و دولت. هیچ حکومتی نمی‌تواند سرمایه ملی را در جای دیگری غیر از کشورش خرج کند؛ به خصوص در چنین شرایطی. اما امروز می‌بینیم که حکومت برای برخی مراسم مذهبی هزینه‌های سنگینی می‌کند که در صدر اسلام هم سابقه نداشته است.»

حکومت هزاران میلیارد از جیب مردمِ فقیر برای یک مراسم مذهبی هزینه می‌کند

او بدون نام بردن از مراسم حکومتی «پیاده‌روی اربعین»، هزینه کردن «هزاران میلیارد برای یک مراسم مذهبی از بیت‌المال و جیبِ ملت محتاج ایران» را نادرست خواند و گفت: «آن‌قدر درد و مشکل در کشور هست که باید به حال بعضی از مردم نشست و خون گریه کرد .... در این شرایط میلیاردها تومان برای غذا، دارو و راه یک مراسم هزینه می‌کنند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی ادامه داد: «در کشوری که خود مردم دارو پیدا نمی‌کنند و گرسنه هستند، آیا منصفانه است که این همه برای یک مراسم مذهبی هزینه شود؟»

حکومت با شرکت در منازعات بیرونی، برای جنگ کشورهای دیگر هزینه می‌کند

او در ادامه به سخنان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره طلب ۳۰ میلیارد دلاری ایران از سوریه اشاره کرد و گفت: «ظاهرا هیچ امیدی به برگشت این پول‌ها نیست و تازه دولت می‌گوید که قصد دارد در کشورهای دیگر بیمارستان بسازد. وقتی ملت ایران محتاج و نیازمند است چرا این پول باید در خارج از کشور خرج شود؟»

اشاره امام جمعه اهل سنت زاهدان به مصاحبه اردیبهشت ماه فلاحت‌پیشه با تجارت‌نیوز درباره «بدهی ۳۰ میلیارد دلاری سوریه به ایران» است که گفته بود دولت سوریه در بازپرداخت هزینه‌هایی که ایران در این کشور انجام داده است «بدعهدی» کرده اما روسیه توانسته طلب خود را از سوریه بگیرد.

مولوی عبدالحمید همچنین بدون نام بردن از کشوری خاص، به انتقاد از صرف هزینه جمهوری اسلامی در جنگ‌های خارجی پرداخت و گفت: «سرمایه‌های هنگفت ایران نباید در کشورهای دیگر به ویژه برای جنگ هزینه شود اما امروز در منازعات بیرونی شرکت داریم و برایش هزینه می‌کنیم که نتیجه‌اش نیازمند و محتاج شدن مردم و شهروندان ایرانی است.»

او خطاب به حکومت، تصریح کرد: «عاقلانه و منصفانه نیست بیرون هزینه کنیم و ملت خود را از دست بدهیم. آن پول‌های قبلی که برنمی‌گردد اما از پول‌های جدید فروش نفت و دیگر درآمدها، برای ملت خودمان خرج کنید.»

حکومت به‌جای رسیدگی به مردم، تمام فکر و ذکرش را بر مذهب گذاشته

او در بخش دیگری از این خطبه‌ها به انتقاد از حکومت «صرفا مذهبی» جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: «هیچ حکومت و دولت مذهبی صرف در دنیا جواب نداده است. کاش از همان ابتدا برای حکمرانی به "ملی و مذهبی" بودن حکومت فکر می‌کردند.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد «اینکه حکومت تمام هم و غم و فکر و ذکر خود را بر مذهب گذاشته، جواب نمی‌دهد» و خطاب به مقام‌های حکومت گفت: «به‌جای مذهب، باید برای مردم هزینه کنید. مهم است که به ملت رسیدگی کنید.»

بازداشت خانواده‌های دادخواه دردآور است

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین تاکید کرد که به خاطر جریان سالگرد خیزش انقلابی، اخیرا بازداشت‌ها در کشور زیاد شده است: «دستگیری‌های اخیر انسان را رنج می‌دهد؛ به خصوص بازداشت کسانی که در خیزش اخیر تلفات دادند و عزیزان و فرزندانشان کشته شدند.»

او بازداشت،‌ احضار و دادگاهی کردن خانواده‌های دادخواه را از سوی حکومت، «دردآور» خواند.

تهدید معترضان به «سکوت» عاقلانه نیست

مولوی عبدالحمید از اخراج، تعلیق و بازنشستگی اجباری «استادهای مجرب و کارکشته دانشگاه‌ها» و نیز سرکوب بسیاری از دانشجویان معترض انتقاد کرد و آن را «خسارتی غیر‌قابل جبران» توصیف کرد.

او همچنین رانده شدن شخصیت‌های برجسته علمی و متخصصان را از فضای علمی کشور، بالاترین نقصان خواند و با اشاره به پر کردن جای این استادها با نیروهای سهمیه‌ای یادآور شد: «این کار، سطح علمی دانشگاه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و علم و دانش ضربه می‌خورد.»

اسماعیل‌زهی در ادامه با تاکید بر اینکه «بازداشت‌ها جواب نمی‌دهد» گفت: «وقتی دردی در بدن مریض هست و می‌نالد، تهدید کردن او به سکوت، عاقلانه نیست، چون هر چه بزنید و بگیرید، وقتی درد هست، ناله و فریاد خاموش نمی‌شود.»

حرف زیاد داریم اما آن‌هایی را می‌گوییم که حکومت تحمل کند

اسماعیل‌زهی دستگیری «بعضی از علما و روحانیون» به ویژه در میان اهل سنت را «نگران‌کننده» خواند و از «مولانا عبدالمجید»، «ماموستا خضرنژاد» و «مولوی فتحی محمد نقشبندی» یاد کرد و گفت این بازداشت‌ها اثر منفی داشته و مردم را نگران کرده است.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: «بعضی اساتید مدرسه دینی ما را هم بازداشت و از ایران اخراج کردند در حالی‌ که برخی از آن‌ها همه زندگی‌شان را در ایران گذرانده و سرسخت معتقدند که متولد و اهل ایران هستند.»

او بازداشت ائمه جمعه را به دلیل انتقادهای «ملایم» نادرست خواند و خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «تازه ما دست روی نبض شما می‌گذاریم و حرف می‌زنیم. حرف خیلی زیاد است اما حرف تندی نمی‌گوییم که نبض شما تیز نشود و تحملش کنید. ما خیلی چیزها را پنهان می‌کنیم و در این مدت "همه" حرف حق را بیان نکرده‌ایم. حرف‌ها را ملایم شده بیان می‌کنیم.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین نارضایتی‌ای را که امروز در ایران وجود دارد، «عمومی» خواند و گفت که دیگر حتی برای شنیدن صدای معترضان هم از سوی حکومت دیر شده است.

او با وجود این مشکلات، ‌ایرانیان را بسیار «صبور» دانست و گفت: «در جمعه خونین این همه مردم مفت و مجانی تلف شدند اما حتی یک نفر از قاتلان زندانی نشد. با این حال مردم صبور بوده‌اند. آفرین بر این مردم، مخصوصا خانواده شهدا و مجروحان که به امید دادرسی و حق‌خواهی نشسته‌اند.»

مولوی عبدالحمید در پایان خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و معترضان در بند شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها