افزایش بحران فرونشست زمین در ایران؛ دولت از تخلیه چندین مدرسه در اصفهان خبر داد

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور از تخلیه چندین مدرسه در اصفهان به علت فرونشست زمین خبر داد و درباره وضعیت مدارس در یزد و تهران نیز در همین ارتباط هشدار داد.

خان محمدی روز یکشنبه ۲۲ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت: «در استان اصفهان بیش از سایر استان‌ها ماجرای فرونشست خود را نشان داده است و به دنبال مساله فرونشست، برخی مدارس را تخلیه کرده‌ایم.»

او با این وعده که مدارس تخلیه شده بازسازی و «مقام‌سازی» خواهند شد، افزود: «در خصوص فرونشست، بیشترین چالش در اصفهان بوده، اما در تهران هم موارد محدودی گزارش شده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین خبر داد که در یزد فرونشست زمین به مدارس آسیب وارد کرده اما این آسیب زیاد نبوده است.

پیشتر در اردیبهشت‌ماه، اسناد رسیده به ایران اینترنشنال درباره فرونشست‌های زمین در مناطق مختلف ایران نشان می‌داد که همزمان با بحرانی‌تر شدن فرونشست‌ها، جمهوری اسلامی به عمد اطلاعات در این زمینه را از دید عموم مردم پنهان کرده است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین جمعیت در معرض خطر فرونشست زمین هستند و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت کلانشهر اصفهان، در مقایسه با سایر شهر‌های کشور بحرانی‌تر است.

همچنین بر اساس آمار سال ۹۵، تعداد کل واحد‌های مسکونی فاقد اسکلت واقع در پهنه‌های فرونشستی زمین ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد برآورد شده است.

شناسایی صدها «ملک مازاد» در آموزش و پرورش

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور همچنین در گفت‌وگوی خود با ایلنا از شناسایی «۵۴۰ ملک مازاد در آموزش و پرورش» خبر داد.

او گفت: «تا امروز ۵۴۰ ملک مازاد در آموزش و پرورش شناسایی شده‌اند و ۳۴۱ ملک در فرایند ارزش افزایی قرار گرفته است.»

خان محمدی افزود: «ما در امر مولدسازی به هیچ وجه خام فروشی نمی‌کنیم. فرایند مولدسازی سه مرحله دارد؛ ارزش افزایی، ارزش‌گذاری و عرضه. در مرحله عرضه که آخرین مرحله است، ملک در سامانه ثبت با بالاترین قیمت رقابت می‌کند و فروخته می‌شود. البته گاهی املاک فروخته نمی‌شود بلکه تهاتر انجام می‌دهیم.»

فروش این املاک دولتی در حالی است که ایران با کمبود شدید مدارس در سراسر کشور به ویژه مناطق مرزی مواجه است.

همچنین پیشتر زهرا گیتی نژاد، مدیر عامل موسسه «مهرگیتی»، با انتشار ویدیویی از وجود مدارس ساخت خیرین در فهرست طرح مولدسازی برای فروش اموال دولتی خبر داد.

او در بهمن سال گذشته گفت که ۷۰ درصد مدارس به دست خیرین ساخته می‌شود و این اقدام باعث سلب اعتماد آنان می‌شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها