یک کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ ‌مرزی در سقز کشته شد

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵

یک کولبر ۶۵ ساله اهل سقز روز چهارم مرداد با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ ‌مرزی در نوار مرزی بسطام سقز کشته شد. با احتساب مرگ این شهروند و بر اساس گزارش کولبرنیوز، آمار کولبران کشته‌ شده در نیمه اول سال جاری میلادی به ١١ نفر رسید.

کولبرنیوز خبر داد که حسن توفیق‌زاده (معروف به حسن عراقی)، بامداد روز چهارشنبه چهارم مرداد با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ ‌مرزی در نوار مرزی بسطام واقع در بخش «سرشیو» سقز کشته شد.

بر اساس این گزارش، پیکر این کولبر به پزشکی قانونی شهر سقز استان آذربایجان غربی منتقل شده است.

چهار روز پیش هم کولبرنیوز اطلاع داده بود سه کولبر ١٧ ساله به نام‌های «پارسا»، «نیما رحیمی» و «سروش ابراهیمی»، در پی تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوار مرزی نوسود واقع در استان کرمانشاه، به شدت زخمی شده‌اند.

هر سه نوجوان بر اثر شدت جراحات وارده به مراکز درمانی پاوه منتقل شده‌اند اما وضعیت سلامت دو نفر از آنان وخیم است.

نیروهای هنگ‌مرزی نوار مرزی نوسود علاوه بر شلیک به این سه نوجوان، روز شنبه ٣١ تیر، کولبری به نام بشیر رحمانی را هم کتک زده و گوشی تلفن همراه او را شکسته‌اند.

روز چهارم تیر هم سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داده بود نیروهای هنگ مرزی، یک کولبر اهل بانه به نام وریا شریفی را در حین کولبری در یکی از نقاط مرزی این شهرستان با شلیک مستقیم به سر کشته‌اند.

بر اساس آماری که کولبر‌نیوز منتشر کرده است، در شش ماه نخست سال ٢٠٢٣ میلادی، ١١ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کشته و ۵٠ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.

جراحت یا مرگ این کولبران بر اثر عواملی چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد بوده است.

هیوا اختیارالدینی، نوجوان ۱۶ ساله، از جمله کولبرانی است که ۳۰ بهمن سال گذشته، حین کولبری در مرز بانه و پس از گم کردن مسیر، در اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد.

اما از مجموع آمار ۶١ کولبر کشته و زخمی، ۴۲ مورد (برابر با ۶۹ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جان خود را از دست داده یا مجروح شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ هم در مسیرهای مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه ۴۳ کولبر کشته و ۲۱۵ کولبر دیگر زخمی شدند.

به گفته کولبر‌نیوز، افرادی «به ناچار و تنها برای تامین حداقل معیشت روزانه خود و خانواده» قدم در راه پر‌خطر سوخت‌بری و کولبری می‌گذارند اما رژیم و عوامل وابسته به آن، نه تنها ناتوان از رفع این تبعیض‌ها و حل بحران‌های این اقشار جامعه هستند، بلکه به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم در کشتن، مجروح کردن و به خطر انداختن جان و مال آنان دخیل‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها