اختصاصی؛ فشار سپاه و بسیج به بانک‌ها برای اختصاص وام خوداشتغالی به «خودی‌ها»

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۹

بر اساس اطلاعات اختصاصی رسیده به ایران‌اینترنشنال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج، فساد گسترده‌ای را در تخصیص وام‌های خوداشتغالی ایجاد کرده و با سوءاستفاده از اختیارات قانونی‌شان، بانک‌ها را وادار به پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی به افراد نزدیک به خود می‌کنند.

این اطلاعات نشان می‌دهند سپاه و بسیج با سوءاستفاده از اختیارات قانونی، لیستی از اعضای خود را با عنوان «افراد نیازمند» برای دریافت وام‌های خوداشتغالی به بانک‌ها معرفی کرده‌اند و آن‌ها را برای سریع در پرداخت این تسهیلات تحت فشار قرار داده‌اند.

بر اساس نامه‌هایی که در همین رابطه در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته، فشار سپاه و بسیج با همکاری دستگاه‌های مربوطه از وزیر اقتصاد تا استانداران و بسیج‌های استانی به روسای بانک‌ها اعمال می‌شود.

نامه محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان و یکی از فرماندهان سپاه در تاریخ ۲۵ فرودین خطاب به احسان خاندوری، وزیر اقتصاد نشان می‌دهد او از وزیر خواسته است بانک‌های دی، پاسارگاد، ملی، اقتصاد نوین و پنج بانک دیگر را برای پرداخت تسهیلات تحت فشار بگذارند.

ویدیویی هم که در همین رابطه برای ایران‌اینترنشنال ارسال شده، لیستی از اعضای بسیج را نشان می‌دهد که از سوی سازمان بسیج سازندگی برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

بر اساس این اطلاعات، افراد معرفی شده از سوی بسیج برای دریافت وام اشتغال‌زایی ۱۵۰ میلیون تومانی، مشمول هیچ یک از شرایط قانونی برای دریافت این تسهیلات نیستند.

انتشار این اسناد در حالی‌ است که پیش‌ از این شماری از شهروندان درباره اختصاص وام‌های آسان به «خودی‌ها» برای راه‌اندازی «شرکت‌های دانش‌بنیان» اطلاع‌رسانی کرده بودند.

این وام‌ها در شرایطی به چهره‌های نزدیک به حکومت پرداخت می‌شوند که بر اساس یکی از آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری، زمستان سال گذشته وخامت اشتغال ایرانیان در اوج سه ساله خود قرار گرفته بود.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در سال گذشته برابر با ۲۵ میلیون و ۹۶۲ هزار نفر بوده که از این میزان حدود دو میلیون و ۵۲۶ هزار نفر بیکار بوده‌اند.

این رقم نشان دهنده نرخ بیکاری ۹/۷ درصدی در زمستان گذشته است.

وب‌سایت اکوایران نیز به تازگی از کاهش توامان نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت که آمارها نشان می‌دهند تعدادی از بیکاران این استان‌ها در بهار امسال از یافتن شغل «ناامید» شده و دیگر دنبال کار نمی‌گردند.

این در حالی‌ است که «ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور» از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم بود.

هم‌زمان با این آمار، گرانی، تورم و افزایش روز به روز قیمت کالاهای اساسی در کنار گسترش فقر، جمعیت زیادی از مردم را دچار بحران کرده است.

هادی موسوی‌نیک، مدیرکل پیشین دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی از بحرانی شدن «اوضاع سوتغذیه در ایران» خبر داده و گفته است ۵۷ درصد ایرانیان سوءتغذیه دارند و کالری مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند.

به گفته او ۱۴/۵ میلیون نفر از این جمعیت ۵۷ درصدی «بچه» هستند و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها زیر ۱۲ سال سن دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم به تازگی از گسترش فقر در دو سال اخیر خبر داد و اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر بودند و با توجه به تورم سال قبل و ماه‌های ابتدایی امسال، احتمالا بر جمعیت زیر خط فقر افزوده شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها