روزنامه اعتماد: در چهار ماه اول امسال ۱۷ کارگر ساختمانی به دلیل حوادث شغلی جان باختند

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۹

بر اساس گزارشی که در روزنامه «اعتماد» منتشر شده است، ۱۷ کارگر ساختمانی به دلیل حوادث شغلی در چهار ماه ابتدای سال جاری جان خود را از دست دادند. این روزنامه در گزارش خود نوشت ۱۲ نفر از این کارگران به دلیل سقوط از ارتفاع و داربست‌های ناایمن جان باختند.

اعتماد در این گزارش با عنوان «محرومانی كه پشت دژ "مافیا" گیر افتاده‌اند»، از اجرا نشدن قانون «بیمه كارگران ساختمانی» خبر داد و نوشت: «بیمه اجتماعی یكی از مشكلات كارگران ساختمانی و حتی مهم‌ترین مشكل است.»

این گزارش افزود: «شغل كارگری ساختمان در ایران به دلیل ایمن نبودن كارگاه‌های ساختمانی، بالاترین آمار مجروحیت، مصدومیت، از كار افتادگی و معلولیت مادام‌العمر و مرگ ناشی از حوادث كار را دارد.»

طبق بررسی‌های اعتماد از اخبار رسمی درباره حوادث منجر به فوت در صنعت ساختمان، در چهار ماه اول امسال (اول فروردین تا ۲۸ تیر) و به دنبال وقوع ۱۶ حادثه سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، گاز گرفتگی و سقوط داخل چاه آسانسور در ساختمان‌های در حال ساخت در شهرهای زرندیه، بانه، ارومیه، خرم‌آباد، ایلام، نظر‌آباد، همدان، فردیس، هشترود، پیرانشهر، كرمانشاه، مریوان، قم، كرج و محمد‌شهر، ۱۷ كارگر ساختمانی فوت كرده‌اند.

اعتماد نوشت می‌شود فرض کرد كه هر ۱۷ كارگر فوت شده بیمه بوده‌اند و حالا بازماندگان می‌توانند از محل دریافت مستمری متوفی، شكمشان را سیر نگه دارند اما مهم این است و مشکل آنجاست كه این اعداد، آن تعدادی هستند كه به درگاه خبرگزاری‌ها راه پیدا كرده‌اند در حالی که معلوم نیست تعداد واقعی قربانیان حوادث شغلی در صنعت ساختمان چقدر است.

اردیبهشت امسال و هم‌زمان با روز جهانی كارگر، مسعود قادی‌پاشا، معاون سازمان پزشكی قانونی كشور اعلام كرد كه پارسال هزار و ۹۰۰ كارگر در حوادث كار جان خود را از دست دادند و استان‌های تهران با ۳۹۹ نفر، اصفهان با ۱۷۶ نفر و خراسان رضوی و مازندران با ۱۱۶ فوتی، بیشترین آمار تلفات حوادث كار را داشتند.

به گفته قادی‌پاشا، سقوط از بلندی با رشد ۱/۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، دلیل نیمی از تلفات شغلی سال قبل بوده و ۸۶۱ نفر از جان‌باختگان (۴۵/۳ درصد) به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند.

طبق گفته این مقام مسوول در سازمان پزشكی قانونی كشور، پارسال ۴۱۴ نفر از متوفیان (۲۱/۸ درصد) به دلیل اصابت جسم سخت جان خود را از دست داده‌اند و سایر دلایل همچون برق گرفتگی، سوختگی و كمبود اكسیژن در ردیف‌های بعدی دلایل تلفات شغلی قرار گرفته‌اند.

۱۲ نفر از متوفیان به دنبال سقوط از ارتفاع بر اثر ناامنی داربست یا ایمن نبودن كارگاه (طبقات نیمه ساخته شده) جان خود را از دست داده‌اند و گازگرفتگی داخل چاه، برق‌گرفتگی در زمان جوشكاری و بلوک‌بُری، سقوط داخل چاه آسانسور فاقد حفاظ و پارگی سیم بالابر، از دیگر دلایل فوت كارگران ساختمانی مشغول به كار بوده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

گفت‌وگوی ویژه
خبر
چند چند
خبر

شنیداری

پادکست‌ها