انجمن قلم آمریکا حکم توماج صالحی را «وحشیانه» خواند و خواستار آزادی او شد

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۱

انجمن قلم آمریکا حکم «وحشیانه» شش سال زندان علیه توماج صالحی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد. این انجمن با اشاره به بازداشت صالحی در سلول انفرادی از آبان گذشته و تحت شکنجه بودن او، ایران را یکی از بدترین مکان‌های جهان برای آزادی بیان خواند.

بر اساس گزارش‌های متعدد، این هنرمند معترض از زمان دستگیری در سال ۲۰۲۲ شکنجه شده و از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و هرگونه فرصتی برای ملاقات با خانواده خود محروم بوده است.

انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری توماج صالحی، خواننده معترض رپ ایرانی شد و حکم شش سال زندان او را که روز دوشنبه و تنها به دلیل «موسیقی اعتراضی و همراهی با مخالفان حکومت» صادر شده، وحشیانه خواند.

بر اساس این بیانیه، صالحی که از زمان دستگیری در اکتبر ۲۰۲۲ به اتهام «افساد فی‌الارض» به شدت تحت شکنجه قرار گرفته، به تازگی از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شده است.

جولی تربو، مدیر پروژه ارتباطی هنرمندان در معرض خطرانجمن قلم آمریکا گفت: «حکم سنگین صادر شده برای صالحی، نمونه بارزی از اقدامات وحشیانه مقامات ایرانی است. آزار و اذیت نوازندگان صرفا به خاطر بیان خلاقانه و آزادانه آن‌ها، غیرقابل قبول است.»

او خواهان آزادی فوری صالحی و رفع تمامی اتهامات علیه او شد و تاکید کرد: «اگرچه این حکم او را از سلول انفرادی خارج کرده است، اما ما همچنان نگران امنیت و رفاه او هستیم.»

در ادامه بیانیه انجمن قلم آمریکا به محاکمه غیرعلنی توماج صالحی در ماه گذشته اشاره شده و آمده است: «انجمن قلم آمریکا، فقدان روند دادرسی عادلانه را برای او محکوم کرده و خواستار شفافیت اطلاعات در مورد محاکمه صالحی و سایر زندانیان عقیدتی است که در حال حاضر از سوی مقامات ایرانی در بازداشت به سر می‌برند.»

توماج صالحی هشت آبان ۱۴۰۱ پس از به اشتراک گذاشتن ویدیوهایی در اینستاگرام برای تشویق ایرانیان به حمایت از خیزش انقلابی و نیز ترانه‌های انتقادی خود، بازداشت شد.

بسیاری از هنرمندان که پس از قتل حکومتی مهسا امینی در شهریور ماه سال گذشته، دست به اعتراض زدند. از جمله، سامان یاسین، دیگر خواننده رپ که در جریان خیزش انقلابی دستگیر شد و اکنون در انتظار برای جلسه بعدی دادگاه خود در زندان رجایی شهر، تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید مقامات قرار دارد و از دسترسی به وکیل محروم است.

انجمن قلم آمریکا، ایران را یکی از بدترین مکان‌های جهان برای آزادی بیان و بزرگترین زندان نویسندگان زن در سطح جهان خواند و گفت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲، پس از چین، رتبه دوم جهان را به‌عنوان زندان نویسندگان کسب کرده است.

تعداد نویسندگانی که در سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی حکومت ایران زندانی شدند، حدود سه برابر بیشتر از سال قبل از آن است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها